Weten Jaargang 18 nummer 2

‘Muziek laat ons brein beter functioneren’

In het onderwijs is de laatste jaren sprake van een toenemende waardering voor ‘harde’ leeropbrengsten op het gebied van rekenen en taal. Andere vakken komen caardoor in het gedrang. De gymleraar werd afgeschaft, muziekles werd geschrapt. ‘Een regelrechte verarming’, vindt neuropsycholoog professor Erik Scherder, onder meer bekend van De Wereld Draait Door. ‘Muziek is een geweldige verrijking voor ons brein.’

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basisschool. Wie is Sylvia Drent? Talent legde haar negen stellingen voor.

Lees verder
Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Lees verder