Weten Jaargang 17 nummer 4

‘Nerd als geuzennaam’

In de afgelopen jaren vertelden tientallen kinderen en jongeren in Talent over een boek dat indruk op hen gemaakt had. Ook lieten ze zich uit over zichzelf, over vriendschap, over school, over hoe ze hun eigen talenten probeerden te ontplooien en soms over hun worsteling met hoogbegaafd zijn en zich niet begrepen te voelen. Talent belde vier van hen op met de vraag: ‘Hoe is het nu met jou?’

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder