Weten Jaargang 21 nummer 1 2019

Onderwijs en begeleiders zitten vaak niet op één lijn

Of je nu ouder, hulpverlener of docent bent, iedereen wil het beste voor het kind. Maar wat dan precies het beste is, blijkt vaak onderwerp van discussie. Zeker als het om hoogbegaafd kroost gaat. Die discussies kunnen hoog oplopen. Wat als ouders en docenten niet op één lijn zitten? Aan het woord zijn Koos Blom, een basisschooldocent en orthopedagoog Barbara van der Waarde. Drie veelbesproken
topics, zes meningen.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
HB Portret Merlijn Vis (11), groep 7

Hoe vind je het om heel slim te zijn? ‘Soms is dat wel fijn. Maar het is saai als ik in de klas moet luisteren naar uitleg terwijl ik het al lang begrijp. Dan ga ik maar vast de opdracht bekijken of een beetje met mijn spullen rommelen. Ik speel bijvoorbeeld dat mijn potlood levend is en tegen mijn gum gaat vechten. Ik zou liever hebben dat ze aan iedereen vragen: ‘Snap je het al of nog niet?’ En dan alleen uitleg geven aan wie het nog niet snapt. En dat de anderen dan door mogen werken. Bij rekenen gaat dat al zo; dan zit ik bij de pluskinderen.’

Lees verder
Voorwoord en inhoud nummer 4 -2019

Wat weet u van talent, meerbegaafdheid en hoogbegaafdheid? Veel waarschijnlijk. In ieder geval veel meer dan uw collega’s. U leest Talent, u heeft een opleiding gevolgd of bent er op een andere manier mee in aanraking gekomen. Is kennis macht? Ja en nee. Het maakt u misschien ook een roepende in de woestijn. Minister Slob heeft vorig jaar als een van zijn eerste acties een subsidiepotje van 15 miljoen euro gecreëerd om begaafdheid meer en beter over het voetlicht te brengen op de scholen. Internationale onderzoeken wijzen uit dat we toch wel flink achterlopen op dit gebied. …..

Lees verder