Weten Jaargang 18 nummer 1

Over misdiagnoses en de desastreuze gevolgen

Ellen Dittrich en Laura Groebbé zijn verbonden aan La Luna in Maastricht. Ze hebben zelf de methode Wereldtaal ontwikkeld, waarmee ze de leer- en denkbeleving van kinderen in kaart brengen. In een persoonlijk relaas geven ze aan dat misdiagnoses en de gevolgen daarvan voor een hoogbegaafd kind desastreus kunnen zijn. ‘Veel hulpverleners weten zich met hoogbegaafde kinderen geen raad.’

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder