Weten Jaargang 17 nummer 6

Pre-studeren als noodzaak

Leerlingen die meer uitdaging aankunnen, hoeven die niet alleen binnen hun eigen school te zoeken. Steeds meer universiteiten ontwikkelen masterclasses,
colleges en leergangen om deze leerlingen tegemoet te komen. Julius Moormann (12), 3 vwo, is zo'n leerling. Hij sloot tijdens het prestuderen aan de UvA het vak Wereldgeschiedenis af met een 9,9. Annemieke van Manen bezocht Julius en zijn docent Jasper Rijpma op hun school.

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder