Weten Jaargang 14 nummer 2

‘Respect voor individualiteit’

Een gesprek met schrijfster Irene Ypenburg en collega-schrijver en hoogleraar ontwikkelingspsychologie Franz Mönks is gezellig, heeft een hoge informatiedichtheid en gaat van de hak op de tak. Maar wel met een duidelijke visie op hoogbegaafdheid: ‘Onderwijs voor begaafden moet geïnstitutionaliseerd worden op de basisscholen, dat is echt een zin die je in het artikel moet zetten.’ door Priscilla Keeman

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder