Doen Jaargang 20 nummer 6 2018

Rubriek Vooruit: Leer achteruit denken

Leer achteruit denken voor een reclameboodschap. In deze les worden de leerlingen aan het werk gezet om een reclameposter te maken. Het gaat erom dat ze: 1. De sterkste boodschap bedenken. 2 Zich niet verliezen in details. 3. Beginnen met het einddoel in zicht: wat moet het publiek van de boodschap onthouden? En vandaar terugwerken: hoe moet de poster dan opgezet worden?

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en inhoud

Op internet vind je veel gratis IQ-’testjes’. Zonder uitzondering kun je stellen dat gratis tests nooit echt betrouwbare metingen opleveren. Ze zijn daarvoor simpelweg te kort of bijvoorbeeld niet genormeerd. Reken bij gratis tests dus niet op een ‘echt’ IQ-cijfer, valt te lezen op een populaire testsite. De reden daarom deze tests onbetrouwbaar zijn, geven ze er zelfs bij. ‘Heel vaak ontvang je een hoge score puur om je een goed gevoel te geven.’ Wel eerlijk, toch! In echte professionals hebben ze wel vertrouwen. ‘Professionele IQ-tests …

Lees verder
De Stelling: ‘Het is tijd voor een revolutie in het onderwijs aan hoogbegaafden’

Als het waar is – zoals Renata Hamsikova beweert – dat een hoogbegaafde leerling de basisschoolstof in twee jaar kan voltooien in plaats van in acht. .… Dan zullen we een revolutie moeten ontketenen en het roer volledig moeten omgooien. Want dan redden we het zeker niet met kleine aanpassingen in het bestaande onderwijs, met een plusklas eens per week.

Lees verder