Opinie Jaargang 21 nummer 4 2019

Stelling: ‘Het standaardcurriculum is niet geschikt voor hoogbegaafde kinderen’

Erik van den Boom (21) kreeg landelijke bekendheid toen hij op 13-jarige leeftijd het gymnasium afrondde. In plaats van natuurkunde te
gaan studeren, ging Erik – aangemoedigd door dj Armin van Buuren – muziek componeren en produceren. Het leverde hem zelfs een contract op bij Armada Music. Tegenwoordig is hij singer-songwriter en leert zichzelf Koreaans en Chinees. Erik van den Boom is het schoolvoorbeeld van een hoogbegaafde,
eigenwijze, zeer veelzijdige, autonome denker en doener. Jonge mensen zoals hij hebben een andere begeleiding nodig dan anderen. In Talent nummer 3 van dit jaar brak Joseph S. Renzulli een lans voor een ‘vrijer curriculum’. ‘Het standaardcurriculum heeft getalenteerde kinderen veel te weinig te bieden. Leraren
en directies moeten daarvoor op de barricaden’, vindt Renzulli.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Inhoud en voorwoord

De nood is ineens zo hoog, dat schijnbaar alle onderwijswetten gebroken worden. Wat is of gaat er nog normaal? Renata Hamsikova schreef in een mail aan haar achterban: ‘Nu thuisonderwijs ineens mogelijk is zonder een rechtszaak, is het fijn om te ervaren hoe je hoogbegaafde kind thuis leert en zich ontwikkelt. ...

Lees verder
De Stelling: ‘Ouders moeten hun hoogbegaafde kind meer ruimte geven’

In 2017 kopte het Algemeen Dagblad: ‘Wonderkind Laurent (7) doet hartonderzoek in het AMC’. Laurent Simons had net de eerste twee jaar van het gymnasium afgerond en besloot zijn vakantie in het AMC door te brengen. Dat meldde de vader van Laurent. ‘Laurent doet zelf liever geen interviews. Hij is meer een denker dan een prater’, vertelde hij aan de verslaggever van de krant. ...

Lees verder