Opinie Jaargang 21 nummer 4 2019

Stelling: ‘Het standaardcurriculum is niet geschikt voor hoogbegaafde kinderen’

Erik van den Boom (21) kreeg landelijke bekendheid toen hij op 13-jarige leeftijd het gymnasium afrondde. In plaats van natuurkunde te
gaan studeren, ging Erik – aangemoedigd door dj Armin van Buuren – muziek componeren en produceren. Het leverde hem zelfs een contract op bij Armada Music. Tegenwoordig is hij singer-songwriter en leert zichzelf Koreaans en Chinees. Erik van den Boom is het schoolvoorbeeld van een hoogbegaafde,
eigenwijze, zeer veelzijdige, autonome denker en doener. Jonge mensen zoals hij hebben een andere begeleiding nodig dan anderen. In Talent nummer 3 van dit jaar brak Joseph S. Renzulli een lans voor een ‘vrijer curriculum’. ‘Het standaardcurriculum heeft getalenteerde kinderen veel te weinig te bieden. Leraren
en directies moeten daarvoor op de barricaden’, vindt Renzulli.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en inhoud

Op internet vind je veel gratis IQ-’testjes’. Zonder uitzondering kun je stellen dat gratis tests nooit echt betrouwbare metingen opleveren. Ze zijn daarvoor simpelweg te kort of bijvoorbeeld niet genormeerd. Reken bij gratis tests dus niet op een ‘echt’ IQ-cijfer, valt te lezen op een populaire testsite. De reden daarom deze tests onbetrouwbaar zijn, geven ze er zelfs bij. ‘Heel vaak ontvang je een hoge score puur om je een goed gevoel te geven.’ Wel eerlijk, toch! In echte professionals hebben ze wel vertrouwen. ‘Professionele IQ-tests …

Lees verder
De Stelling: ‘Het is tijd voor een revolutie in het onderwijs aan hoogbegaafden’

Als het waar is – zoals Renata Hamsikova beweert – dat een hoogbegaafde leerling de basisschoolstof in twee jaar kan voltooien in plaats van in acht. .… Dan zullen we een revolutie moeten ontketenen en het roer volledig moeten omgooien. Want dan redden we het zeker niet met kleine aanpassingen in het bestaande onderwijs, met een plusklas eens per week.

Lees verder