Opinie Jaargang 21 nummer 4 2019

Stelling: ‘Het standaardcurriculum is niet geschikt voor hoogbegaafde kinderen’

Erik van den Boom (21) kreeg landelijke bekendheid toen hij op 13-jarige leeftijd het gymnasium afrondde. In plaats van natuurkunde te
gaan studeren, ging Erik – aangemoedigd door dj Armin van Buuren – muziek componeren en produceren. Het leverde hem zelfs een contract op bij Armada Music. Tegenwoordig is hij singer-songwriter en leert zichzelf Koreaans en Chinees. Erik van den Boom is het schoolvoorbeeld van een hoogbegaafde,
eigenwijze, zeer veelzijdige, autonome denker en doener. Jonge mensen zoals hij hebben een andere begeleiding nodig dan anderen. In Talent nummer 3 van dit jaar brak Joseph S. Renzulli een lans voor een ‘vrijer curriculum’. ‘Het standaardcurriculum heeft getalenteerde kinderen veel te weinig te bieden. Leraren
en directies moeten daarvoor op de barricaden’, vindt Renzulli.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Vooruit: Codes maken en kraken

Codes bedenken is een veeleisend denkwerkje, vooral wanneer je ze ook moet beveiligen tegen kraken door je medespelers. Een opdracht voor analytische denkers, met veel mogelijkheden om de opdracht moeilijker te maken.

Lees verder
Inhoud Talent 1 – 2020
Lees verder