Weten Jaargang 16 nummer 6

Succesvolle aanpak onderpresteerders

Soms zitten jongeren niet lekker in hun vel en lopen vast op school. Als extra bijles niet werkt, hebben ouders en kind vaak geen idee wat ze dan moeten doen. Gebrek aan motivatie, vermijdingsgedrag op leergebied en slechtere schoolprestaties blijken soms hardnekkig te zijn. Directeur Marianne de Bruijn en psycholoog Hanke de Kock, oprichters van Leren&Zo, weten dat dit moeilijk grijpbare probleem vooral voorkomt bij (hoog)begaafde kinderen.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Voorwoord en inhoud nummer 3 – 2019

Goed of niet goed
Gedogen. Het juridisch woordenboek heeft het over dulden, verdragen, door de vingers zien. De overheid staat oogluikend toe dat bepaalde wettelijke voorschriften worden overtreden. Bijvoorbeeld de verhandeling van softdrugs in coffeeshops of het niet handhaven van de strenge regels met betrekking tot het asielbeleid omdat we het heel inhumaan vinden om kinderen die hier opgegroeid én geworteld zijn uit te wijzen. ....

Lees verder
10 Tips van Franka: Begaafd begeleiden? Begin er gewoon aan!

Franka van Vlokhoven, intern begeleider op Jenaplanschool de Klimboom in Hendrik-Ido-Ambacht, heeft veel ervaring in het herkennen van, en lesgeven aan, hoogbegaafde leerlingen. Omdat ze merkte dat collega-leerkrachten zich daar soms onzeker over voelen, schreef ze een boek vol praktische adviezen en handvatten. Talent zette met Franka de belangrijkste tips op een rij.

Lees verder