Weten Jaargang 19 nummer 3

Testen! Wie, wat, wanneer, hoe, waarom… en waarom niet?

Steeds meer scholen bieden een speciaal programma aan voor begaafde leerlingen. Veel programma’s maken gebruik van testen. Waar het ene programma meer focust op de onderpresteerders zijn andere programma’s juist geschikt voor de autonome leerling. Toch zit er nagenoeg altijd een component in die de intelligentie meet. Wat is het nut hiervan?

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basisschool. Wie is Sylvia Drent? Talent legde haar negen stellingen voor.

Lees verder
Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Lees verder