Weten Jaargang 16 nummer 2

Van kennisoverdracht naar procesbegeleiding

‘In Nederland is de zorg voor excellerende leerlingen zo langzamerhand een geaccepteerd begrip. In alle geledingen (ministerie, schoolbesturen, directies, leerkrachten en ouders) wordt hierover nagedacht. Dat is een goede ontwikkeling’, stelt Jan Kuipers, onderwijsadviseur bij Cedin. Kuipers begeleidt en schoolt directies en leerkrachten in de juiste aanpak van (hoog)begaafde leerlingen.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basisschool. Wie is Sylvia Drent? Talent legde haar negen stellingen voor.

Lees verder
Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Lees verder