Artikelen

Jaargang 20 nummer 6 2018
Voorwoord en Inhoud

Wat biedt nummer 6 van jaargang 20 van Talent?

Lees verder
Kangoeroeklas van Agora zeer populair

De Kangoeroegroep, een bovenschoolse voorziening voor meer- en hoogbegaafden van Stichting Agora (Zaanstad), groeide in vier jaar tijd van 6 naar 140 leerlingen. Een traject dat gepaard ging met hobbels, groeipijnen en stapsgewijze progressie. 'We concludeerden dat we behoefte hadden aan mensen die met de juiste HB-expertise waren opgeleid dan de leerkrachten.'

Lees verder
Omgaan met hyperhoogbegaafdheid

Hyperhoogbegaafdheid, alweer een nieuw ‘label’. Talentbegeleider Femke Hovinga hoort de verzuchting vaak. De groep begaafde kinderen met een IQ van 140+ behoeft aandacht, vindt zij. ‘Deze kinderen lopen vaak 6 jaar of meer voor op school.' Niemand moet er vreemd van opkijken als ze in groep 3 vragen stellen over het klonen van mensen of dieren.

Lees verder
Meten en weten

De vier onderwerpen deze keer:
- Angst kan op volgende generaties overgebracht worden
- De kracht van stilte
- Slaapproblemen bij hoogbegaafden
- Prestatieplezier versus prestatiepijn

Lees verder
Asynchrone ontwikkeling: veel leeftijden in een hoogbegaafd kind

Met de term asynchrone ontwikkeling van een hoogbegaafd kind wordt meestal bedoeld dat er een verschil is tussen de kalenderleeftijd en de mentale of intellectuele leeftijd van het kind. Bepaalde vaardigheden zullen bij hoogbegaafde kinderen sneller ontwikkelen dan bij andere kinderen. Begaafdheidsspecialist Renata Hamsikova duikt in deze bijzondere en voor velen ook verwarrende wereld.

Lees verder
Reportage Vuurvogel: ‘Thuiszitten, dat wens je geen kind toe.’

Aan de zuidoostkant van Gouda, aan de rand van Het Groene Hart, staat een school voor speciaal basisonderwijs (de Oostvogel) met een afdeling voor hoogbegaafden (de Vuurvogel). De Vuurvogel heeft oog en aandacht voor leerlingen die een leer- of gedragsstoornis hebben en daarnaast hoogbegaafd zijn. Daar is veel vraag naar; sommige leerlingen wonen 35 kilometer verderop.

Lees verder
HB-portret Marlot van Zoggel

‘Als ik ergens aan begin, wil ik het altijd afmaken’ ‘Het is fijn om tussen kinderen van mijn niveau te zitten, ik ben niet meer altijd de slimste.’
‘Ik vind dat er meer onderzoek gedaan moet worden naar nieuwe medicijnen tegen kanker, daar wilde ik wel – tijdens de Vierdaagse – geld voor ophalen.'

Lees verder
Rubriek Vooruit: Leer achteruit denken

Leer achteruit denken voor een reclameboodschap. In deze les worden de leerlingen aan het werk gezet om een reclameposter te maken. Het gaat erom dat ze: 1. De sterkste boodschap bedenken. 2 Zich niet verliezen in details. 3. Beginnen met het einddoel in zicht: wat moet het publiek van de boodschap onthouden? En vandaar terugwerken: hoe moet de poster dan opgezet worden?

Lees verder
De Stelling: De huidige taal- en rekenmethodes zijn prima geschikt voor leerlingen die (veel) meer aankunnen.

Het nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling, SLO, heeft bij de taal- en rekenmethodes die tot 2010 uitkwamen, compacting- en verrijkingsprogramma's ontwikkeld. Hiermee wilde SLO stimuleren dat leerlingen die meer aankunnen geen onnodige oefen- en herhalingsstof hoefden te maken en daardoor meer ruimte kregen voor het werken aan uitdagende opdrachten. Bij de methodes die vanaf 2010 zijn verschenen, ontwikkelt SLO geen aparte programma's meer. Met als reden dat het ministerie OCW niet opnieuw geld beschikbaar wilde stellen; en dat bovendien de uitgevers beloofden dat zij de inhoud van de compacting- en verrijkingsprogramma's nu zelf in hun eigen uitgaven gingen inbedden.

Lees verder