Artikelen

Jaargang 21 nummer 2 2019
Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basisschool. Wie is Sylvia Drent? Talent legde haar negen stellingen voor.

Lees verder
Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Lees verder
De Stelling

‘Wat betreft onderwijs aan hoogbegaafden staat de aansluiting tussen po en vo nog in de kinderschoenen'
Vier betrokkenen reageren hierop. Hester Loeff: 'Vo-docenten hebben vaak weinig inzicht in de problematiek van hoogbegaafde kinderen. Als er al expertise en beleid is, blijkt dit in de praktijk moeilijk om te zetten naar goede ondersteuning voor vastlopende hoogbegaafden.'

Lees verder
Vergoede zorg en pgb’s bij hoogbegaafdheid

Hoe moeilijk of makkelijk is het om zorg voor hoogbegaafde kinderen vergoed te krijgen? Pedagoge en voormalig gezinsvoogd Ilse van Hout bundelde alle vragen die ze tegenkwam en schreef er een brochure over.‘ De hulpvraag goed formuleren, dat is belangrijk.’

Lees verder
Gaaf

In Talent zoekt Carla Desain telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit.
Deze keer:
- Als Verdriet op bezoek komt - boek van Eva Eland
- Gevaar op grote hoogte - boek van Jack Heath
- Blokken - een Tangram-achtige game
- Kunst voor kinderen – boek en bouwplaat over Van Gogh

Lees verder
CBS De Akker focust op executieve vaardigheden

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak moeite met plannen en organiseren. Dat leidt op de middelbare school tot problemen, waardoor het talent niet volledig tot bloei komt. CBS De Akker in Meppel onderkende het probleem en besloot stevig in te zetten op verbetering van de executieve vaardigheden.

Lees verder
Nieuws en Challenge

- Subsidie voor begaafde leerlingen
- Deelnemers voor onderzoek gezocht
- Programmeerkampen
- Thematische ECHA-conferentie
- Internetradio over hoogbegaafdheid?
- Festival van Talent
- Challenges

Lees verder
Op zoek naar hb-beleid in het Nederlandse onderwijs

Hoe staat het binnen het Nederlandse onderwijs met de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen? Een gesprek met Matty Bruins, inspecteur voortgezet onderwijs, en Manon de Haas, inspecteur primair onderwijs en voor- en vroegschoolse educatie (vve).

Lees verder
HB Portret: Martijn Wilhelm, 23 jaar, masterstudent sterrenkunde

‘Het was van jongs af aan duidelijk dat ik slim was – en ben. Ik kon goed leren en had op school eigenlijk nooit problemen. Ik heb mezelf nooit als hoogbegaafd beschouwd; maar toen ik op mijn 16e werd getest en mijn IQ boven de 130 bleek te liggen, verbaasde me dat niet. Eerlijk gezegd speelden mijn introversie en (extreme) verlegenheid een veel grotere rol.'

Lees verder
Vooruit: Foto’s maken van orde op school

De leerlingen maken in groepjes foto’s van ‘ordening’ in en om het klaslokaal. Leerdoel is dat de leerlingen bewust om zich heen gaan kijken naar voorbeelden van ordening, reeksen, rijen, stapels en dergelijke. Bestemd voor leerlingen PO en VO. Duur: ca. 3 uur, inclusief bespreking.

Lees verder
Boeken

Kei in hoogbegaafdheid, Het praktijkboek voor de leerkracht,
Jan Kuipers, ISBN 9789492131911, Uitgeverij Eduforce , € 29,85

Jouw begaafde leerling, Franka van Vlokhoven.
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum. ISBN 9789023256458, €20,-

Een nieuwe school voor de Intenso’s, Een nieuw avontuur voor de Intenso vijfling.
Saskia Claassens-Hopstaken. Bravenewbooks.nl. ISBN 9789402184451.
Te bestellen via www.praktijksas.nl

Lees verder