Artikelen

Jaargang 22 nummer 2 2020
Inhoud Talent 2 – 2020
Lees verder
Eigenwijsschool

Oud nieuws wellicht, maar toch even. Elke drie jaar worden voor het PISA-onderzoek honderdduizenden 15-jarigen in 79 landen getoetst op lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Nederland is een van de zeven landen die een dalende trend vertonen op alle gebieden. Onderzoekers wijzen er fijntjes op dat …

Lees verder
Stelling: ‘Scholen geven (hoog)begaafde kinderen te weinig ruimte om uit te blinken’

Veel hoogbegaafde leerlingen zijn (in aanleg) zeer muzikaal, lezen graag en goed of zijn zeer geïnteresseerd in bijvoorbeeld de ruimte (de toekomst) of het verleden (onze geschiedenis). En willen daar nog beter in worden of meer van weten. Scholen zouden deze kinderen …

Lees verder
Emeritus hoogleraar Ton Mooij: ‘Kwaliteit van het basisonderwijs kan omhoog

Er zijn enkele zaken fout in het Nederlandse basisonderwijs. Het navrante is: onderwijsexperts en onderwijsspecialisten van politieke partijen weten het – of behoren het te weten. Met name hoogbegaafde of makkelijk lerende leerlingen en leerlingen met beperkingen zijn de dupe. Tegelijk is al lang duidelijk hoe we de kwaliteit van het onderwijs kunnen vergroten.

Lees verder
Talent ontmoet techniek

Een trapveldje, maar dan anders. Geen doelen, lijnen en een bal, maar laptops, een lasersnijder en een 3D-printer. En dan maar bouwen, bijvoorbeeld aan een robot, en meedoen aan wedstrijden, als je dat wilt. Dat is het recept van de Tech Playgrounds. Een concept dat aanslaat, waardering krijgt, weinig kost en ook nog eens makkelijk te kopiëren is.

Lees verder
Column Floor Raeijmaekers – Dromen

‘Hoe ging je hertentamen?’ ‘Sws niet gehaald. Maar wil het sowieso nog ergens over hebben, over wat ik wil enzo.’
Oké, even diep ademhalen. Een paar maanden geleden ben je gestart met de studie van je dromen: psychologie. Je zocht een kamer en maakte
er een gezellig nieuw thuis van. Vol goede moed ...

Lees verder
Deze keer in Nieuws

- ECHA 2020
- Nieuw samenwerkingsinitiatief voor hoogebegaafde kinderen in Amstelveen
- Festival van Talent
- Wonderkind Laurent Simons (10) naar Israël
- Onderzoeksoproep Cynthia Huyssen
- Talentontwikkeling en honours-onderwijs

Lees verder
Deze keer in Challenge:

- NK Terraforming Mars
- NK Bordspellen
- Sterrenkunde Olympiade 2020
- World Robot Olympiad
- Write Now!

Lees verder
In Vooruit: Bloemen vers houden in de vaas

Les: Experiment: bloemen vers houden in de vaas
Leerdoel: Probleemanalyse, oplossingen zoeken en effecten vergelijken
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw; VO brugklas
Tijdsduur: Opzet van het experiment 1 uur, analyse aan het einde 30 minuten.
Projectduur: ongeveer een week

Lees verder
Met enIQma het raadsel hb ontrafelen

Bij haar installatie (op 12 april 2019) als bijzonder hoogleraar Begaafdheid aan de Radboud Universiteit had Anouke Bakx een nieuwtje: ze werkte (met anderen) aan een professionaliseringsspel over begaafdheid, enIQma geheten. Meer wilde ze er destijds niet over kwijt. Inmiddels is het spel uitgebracht en worden her en der speelsessies georganiseerd.

Lees verder
HB Portret: Jari van Vorsselen, bijna 10 jaar, groep 7

Elke zaterdag ga ik naar een club voor slimme kinderen. We doen proefjes en ingewikkelde raadsels. Ik merk dat ik met kinderen die denken zoals ik, wel goed kan samenwerken. Ik ben zo blij dat we deze club hebben ontdekt! Mijn leven is nu veel fijner.’

Lees verder
Kracht en kwetsbaarheid bij hoogbegaafden

Samen met Imanda Slief-Boom schreef Maud van Thiel het boek Kracht en Kwetsbaarheid. Over het leven van hoogbegaafde volwassenen. Het vormt een blik op de beleving van hoogbegaafdheid vanuit de volwassen hoogbegaafde. ‘Als kind functioneerden zij in de voorschoolse periode allemaal nog goed. Pas op school gaat het mis.’

Lees verder
Colimn Maddy Hageman – 21e-eeuwse vaardigheden

Ik hoor u al zuchten. Toch kom ik er nog eens op terug. Want naarmate de 21e eeuw vordert (we zijn al op éénvijfde aangeland!) wordt duidelijker wat onze kinderen en leerlingen echt nodig gaan hebben. Dus kijk even mee in de toverlantaarn die is gericht op 2040 of 2050. Dat is helemaal niet zó ver weg en ik geloof werkelijk dat we onderschatten wat er op ons afkomt en hoe snel het gaat. Ik word er zelf behoorlijk onrustig van.

Lees verder
GAAF!

Deze keer in GAAF!
- #groep8, Rosalie en Valentijn (een tweeling) vloggen over de gebeurtenissen in hun groep 8, Zwijsen, € 13,50
- Flow Free. Verbind paren gekleurde stippen met elkaar. Gratis te downloaden voor tablet of telefoon.
- Cato en de regenboog, een inspirerend boek over onderzoek doen naar de wereld om je heen. Mo’s Daughters, € 9,99
- Veritasium. Natuurkunde helder uitgelegd. Engelstalig, veelal met Nederlandse ondertitels. youtube.com/1veritasium

Lees verder
Ouders en leerkrachten zoeken samen naar oplossingen

Ouders van hoogbegaafde kinderen hebben de reputatie lastig te zijn. Leerkrachten worden soms weggezet als onkundig of zelfs onwillig, als het over hoogbegaafdheid gaat. Gesprekken met als inzet het welzijn van het kind
enerzijds en de vakkundigheid van de leraar anderzijds, kunnen emotioneel verlopen. Wat is er aan de hand?

Lees verder
Testcommotie (3)

Judith Kertai kwam in haar scriptie in het kader van de studie orthopedagogiek tot de conclusie dat de resultaten van Nederlandstalige versie van de WISC-V en de RAKIT-2 in de hogere regionen nogal sterk uiteen liepen (zie Talent 6, 2019). Recent heeft uitgever Pearson nogmaals gereageerd op haar bevindingen. ‘We hebben zelf de gebruikte methodiek nog eens nader bekeken en concluderen dat de conclusies geen stand houden.'

Lees verder