Artikelen

Jaargang 21 nummer 1 2019
Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Lees verder
‘Moeilijk moet’ is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Lees verder
We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.

Deze keer luidt onze stelling: We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.
Vier (ervarings)deskundigen over succesangst en faalangst, over de rol die perfectionisme hierbij speelt en mogelijke andere blokkades.

Lees verder
Habib Faal (OBS ’t Schöppert, Hengelo): ‘Ons doel is kinderen gelukkig te maken’

Het hoogbegaafdenonderwijs op OBS ’t Schöppert in Hengelo staat er prima op. Kinderen doen het goed, ouders zijn dik tevreden. Toch is directeur Habib Faal niet onverdeeld gelukkig met de gang van zaken.
‘Deze school zou niet nodig moeten zijn.’

Lees verder
HB Portret

Deze keer Tim Kolijn, 13 jaar, 2 technasium (masterclass). ‘Toen ik 9 was, werd ik getest op dyslexie. Ik bleek enorm dyslectisch te zijn en een hoog IQ te hebben, hoog genoeg om later met gemak naar het vwo te kunnen. Dat was wel raar om te horen, want tot dan toe dacht ik dat ik dom was, te dom om goed te kunnen lezen en spellen in elk geval. Ook met rekenen maakte ik veel fouten.'

Lees verder
Maak het slapende talent in je kind wakker

Artistieke begaafdheid blijkt voor ouders vaak moeilijk te herkennen. Veel hoogbegaafde kinderen hebben al op vroege leeftijd de neiging een artistieke uitlaatklep te vinden. Of ze nu liedjes neuriën in de wieg, in de kleuterklas een haiku schrijven, met hun waterverfsetje levendige bloemen schilderen in groep 3 of Ariana Grande nadoen in de woonkamer, ze neigen vaak naar een of andere artistieke vorm.

Lees verder
Onderwijs en begeleiders zitten vaak niet op één lijn

Of je nu ouder, hulpverlener of docent bent, iedereen wil het beste voor het kind. Maar wat dan precies het beste is, blijkt vaak onderwerp van discussie. Zeker als het om hoogbegaafd kroost gaat. Die discussies kunnen hoog oplopen. Wat als ouders en docenten niet op één lijn zitten? Aan het woord zijn Koos Blom, een basisschooldocent en orthopedagoog Barbara van der Waarde. Drie veelbesproken
topics, zes meningen.

Lees verder
Mensa Awards: hart onder de riem van alle hoogbegaafden

Hoogbegaafden krijgen maatschappelijk succes in de schoenen geworpen, denken mensen soms. U weet wel beter. Hoogbegaafden moeten vaak heel veel hobbels overwinnen voordat ze hun talenten ten volle kunnen ontplooien. Maar, hoogbegaafde kinderen van Nederland, vrees niet. Succes en persoonlijk geluk zijn zeker mogelijk. Kijk maar naar de winnaars van de Mensa Awards.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is onderwijsjournalist. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Deze keer:
- Fiep in de natuur;
- De grootste toren, de kleinste ster;
- GeoGuessr;
- De kikkerbilletjes van de koning

Lees verder
Boekenrubriek

In de boekenrubriek deze keer een korte bespreking van:
- Renata Hamsikova en Joyce Luider-Veenstra, Omgaan met hoogbegaafdheid op school.
- Ruud van Lent, De ontwikkeling van een gelukkig kind.
- Priscilla Keeman, Oplossingsgericht werken met fotokaarten.
- Carl D’Hondt & Hilde van Rossum, Succesvol begeleiden van hoogbegaafde kinderen en jongeren

Lees verder
Vooruit: Samen een mobile maken

In de rubriek Vooruit maken de leerlingen samen een tafel-mobile die een woord uitbeeldt. De mobile wordt beoordeeld op originaliteit en kracht van de boodschap. De
opdracht wordt beoordeeld op de creatieve samenwerking binnen de groep. Doelgroep: leerlingen PO en VO. Tijdsduur: 1 - 2 uur plus tijd voor de nabespreking

Lees verder