Editie: Jaargang 12 nummer 2

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Nieuws en agenda
Gratis
Lees verder
Multimedia en de WIFIgeneratie’

De Rolling Stones zongen het al in de zestiger jaren: ‘Kids are different today’. Zelfs in de oudheid werd al bezorgd gereageerd op de ‘jeugd van tegenwoordig’. De klinkende namen voor de generatie die nu opgroeit – generatie Einstein, WIFI-generatie, screenagers, Homo Zappiens – lijken te benadrukken dat er deze keer echt iets bijzonders aan de hand is.

Lees verder
Nieuwe media op school: gebruik en misbruik

Hoe integreer je het gebruik van nieuwe media in je lessen? En hoe voorkom je dat leerlingen misbruik maken van de digitale snelweg? Joost de Maaré, docente biologie, leerlingbegeleider én redacteur van Talent toog op pad binnen haar eigen school en zocht uit wat er allemaal mogelijk was.

Lees verder
Hoe een gordeldier op een mens kan lijken

Hoogbegaafde leerlingen van de Burgemeester Amersfoordtschool uit Badhoevedorp bezochten vanwege een schoolproject over de evolutietheorie Artis. Bioloog Cor Zonneveld leidde hen langs een anemoon, een axolotl en een heus monster. ‘Dat monster is dus verre familie van ons.’

Lees verder
Dagboek van een gamer

In een Talent vol artikelen over games & jongeren mag het verhaal van een gamende jongere zelf natuurlijk niet ontbreken. Sander van Velze (13 jaar, 3e klas VWO aan het Olympus College in Arnhem) hield in zijn voorjaarsvakantie een game-dagboek bij. Hij beschrijft wat hem aanspreekt in gamen en wat niet-gamers volgens hem niet goed begrijpen.

Lees verder
Cyberpesten – is het te voorkomen?

Dr. Trijntje Völlink is verbonden aan de Open Universiteit Nederland. Zij doet onder andere onderzoek naar betrokkenheid bij cyberpesten onder jongeren. ‘Bij serieus cyberpesten zie je vaak de schoolresultaten van een kind naar beneden gaan.’

Lees verder
Verrijking over de gehele linie

Ook doen waar je nog niet zo goed in bent, dat is een belangrijk doel van de verrijkingsgroep op de openbare basisschool La Res in Enschede. Leerlingen mogen laten zien wat ze goed kunnen, maar werken ook aan hun zwakkere kanten. ‘Ze leren dat ze iets moeilijk mogen vinden en het met enige inspanning toch kunnen.’

Lees verder
Leermiddelen – Ik voel me

Hoe zit het met de sociaalemotionele ontwikkeling van slimme leerlingen in de groepen 1 en 2 van de basisschool? Blijft deze ontwikkeling achter of juist niet? Welke activiteiten zijn belangrijk om de sociaalemotionele ontwikkeling te bevorderen? Het pakket Ik voel me maakt het mogelijk om samen met kleuters te reflecteren op emoties en eigen gedrag.

Lees verder
Crutzens Nobelprijs: product van toeval en verlangen

In 1970 deed Paul Crutzen (1933) een ontdekking over chemische reacties in de ozonlaag. In 1995 ontving hij daarvoor tot zijn eigen verrassing de Nobelprijs voor de chemie. ‘Ik was goed op school. Behalve in scheikunde, gek genoeg.’

Lees verder
Creativiteit én planmatig werken

Lego staat bekend als kleurrijk speelgoed dat de creativiteit prikkelt. De Mindstorms-robots vormen het technische neusje van de zalm uit het assortiment. De vele variatiemogelijkhedenbieden volop uitdaging voor slimme kinderen... en vormen de ingrediënten van een spannende internationale wedstrijd.

Lees verder
Recensie
Gratis

‘Een hoogbegaafd kind. Praktisch en positief op pad’.

Lees verder
Boekenplank van Jonathan Huijts
Gratis
Lees verder