Editie: Jaargang 12 nummer 4

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Carla’s corner, nieuws en agenda
Gratis
Lees verder
In gesprek met autisme-expert Peter Vermeulen

De Vlaamse pedagoog Peter is een autoriteit op het gebied van autisme. Onlangs verscheen zijn nieuwste boek ‘Contextblindheid’. ‘Ik zie inderdaad een grote overlap tussen hoogbegaafdheid en autisme in reacties.’

Lees verder
Day a week school brengt ‘excellente’ leerlingen bij elkaar

Met de Day a Week School is er na het Leonardo-onderwijs en de plusklas weer een nieuw initiatief om hoogbegaafde kinderen extra uit te dagen. Talent was bij de opening en sprak met betrokkenen over het verschil in aanpak. ‘Van school af moeten is niet altijd positief.’

Lees verder
Plezier overwint alles

Judoka Anton Geesink (1934) blonk jarenlang uit als sportman. Hij begon als veertienjarige met judo, werd op zijn zeventiende Nederlands kampioen, en reeg daarna ruim vijftien jaar lang de ene titel aan de andere, inclusief Europese titels, won wereldkampioenschappen en een blinkend gouden Olympische medaille. Geesink deed datzonder uitzondering op zijn geheel eigen wijze. ‘Vreugde is essentieel. Je moet je niet richten op de prestatie, maar op het plezier.’

Lees verder
Beter leren met mindmappen

Mindmappen, het op een overzichtelijke manier in kaart brengen van informatie of ideeën, is ontwikkeld door Tony Buzan, een Engelse psycholoog. Inmiddels is mindmappen ook tot het onderwijs doorgedrongen. Het blijkt een zeer bruikbare methode om leerlingen beter te leren studeren.* ‘Hmm, een gekleurd spinnenweb met suffe tekeningen. Daar begin ik dus niet aan. Veel werk en zinloos’.

Lees verder
Vooruit – Kunst en een glazen flesje

Hoe interessant is een glazen flesje? En hoe interessant is een glazen flesje als je er een week naar kijkt? Vooruit leert je deze keer observeren als een beroemde schilder. ‘Een onderwerp wordt juist boeiend door de manier waarop je er naar kijkt.’

Lees verder
Hier gaat het om de vragen

De Montessorischool in Watergraafsmeer te Amsterdam heeft veel slimme leerlingen die snel kunnen werken. En zich ook kunnen vervelen, zoals oud-leerlingen lieten weten. Met extra rekenwerk en een heus laboratorium wil de school meer uitdaging bieden.

Lees verder
‘Ik ben gelukkig; daar heb ik hard voor gewerkt’

Wessel Broekhuis is 17 jaar, 5 vwo-leerling, fanatiek liefhebber van Metalmuziek, schrijver van songteksten en zanger in Metalband Crush. Hij heeft het syndroom van Asperger en schreef het autobiografische boek Alleen met mijn wereld; hoe ik leerde leven met autisme, dat hij opdroeg aan ‘alle autisten en andere mensen die worstelen met hun eigen identiteit’.

Lees verder
Een betere wereld met bèta

Wetenschappers denken vaak vanuit hun eigen kaders en specialismen. Scholieren zijn onbevangen, denken veel vrijer en koesteren nog volop idealen. Zet ze bij elkaar met een opdracht – een plan voor duurzame oplossing in een ontwikkelingsland – en zie hoe de mooiste ideeën ontstaan.

Lees verder
‘Bied houvast, structuur en veiligheid’

Puberende medeleerlingen, een kakofonie aan geluiden in de pauze, de complexe, ongeschreven wetten van de sociale omgang... voor jongeren met autisme is de middelbare school vaak een verwarrende omgeving. Hoe bied je begaafde jongeren met autisme de mogelijkheid hun talenten optimaal te ontwikkelen? Talent reisde voor het antwoord af naar het Brabantse Heeswijk-Dinther.

Lees verder
Het verhaal van een ouder

Onderwijsvormen voor hoogbegaafden springen als paddenstoelen uit de grond. In sommige gevallen is het aangeboden onderwijs onvoldoende. Moeder van een hoogbegaafde zoon (10) Nannette van Kempen pleit voor thuisonderwijs. ‘Onze zoon heeft altijd thuis meer geleerd en onderzocht dan op school.’

Lees verder
Recensie
Gratis

IJskastmoeder. Leven met een Aspergerkind.

Lees verder
‘Hoezo boekenplank? Boekenstapel zul je bedoelen’
Gratis

Boekenplank van Jelle & Jurre Groenendijk.

Lees verder