Editie: Jaargang 13 nummer 2

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Carla’s corner, nieuws en agenda
Gratis
Lees verder
‘Als het niet uitmaakt, wat kies je dan?’

Column door Jinte Veldman, 18 jaar.

Lees verder
In- of exclusief onderwijs voor hoogbegaafden? Zo zwart-wit is het helemaal niet

‘Houd hoogbegaafde kinderen zo veel mogelijk binnen het reguliere onderwijs’, vindt Sylvia Drent, adviseur hoogbegaafdheid in het basisonderwijs. ‘Veel hoogbegaafde kinderen denken heel anders en komen pas in een Leonardoklas aan hun trekken, vindt Natasja Vranken, directeur van de Leonardostichting. In een gesprek onderbouwen de twee bevlogen vrouwen hun stelling, die helemaal niet zo zwart-wit blijkt te zijn.

Lees verder
Wat gaan we doen met 30 miljoen?

Veel scholen, veel leerkrachten voelen zich niet capabel om goed ‘bovenkantonderwijs’ te geven. Gelukkig dringt dit probleem nu steeds meer door tot de politiek en komt er geld beschikbaar om het aan te pakken. In het Regeerakkoord van het kabinet-Rutte wordt een bedrag van 30 miljoen euro per jaar gereserveerd om de kwaliteit van het onderwijs aan hoogbegaafden te op te schroeven.

Lees verder
‘Met een goed idee ben je er nog niet’

Een eetbaar lollystokje, een fietsslot dat je openmaakt via je mobieltje of een systeem waarmee je via de naafdynamo van je fiets al je elektronische gadgets kunt opladen… In de regio Leiden wordt jaarlijks een uitvinderswedstrijd voor scholieren georganiseerd: de Willie Wortel Wedstrijd.

Lees verder
Zij mogen allemaal leuke dingen doen!

Leraren – en daarmee ook de scholen waar zij werken – staan dikwijls in een lange traditie van opvattingen over hoe onderwijs hoort te zijn. Dat gaat meestal goed, totdat er iets gebeurt dat deze traditie lijkt aan te tasten. Zo’n ‘iets’ kan de behoefte om onderwijs af te stemmen op de begaafde leerlingen zijn. In dit artikel beschrijven we deze onderwijstradities en hun consequenties voor hun omgaan met verschillen tussen leerlingen.

Lees verder
Leermiddelen – Rondje Rekenspel

Wilt u uw (hoog)begaafde leerlingen stimuleren hun kennis, inzicht en vaardigheden op het gebied van getalbegrip verder te ontwikkelen, nu eens op een andere manier dan met werkbladen? En wilt u dat ze daarbij ook moeten redeneren? Dan zijn de spellen uit Rondje Rekenspel wellicht een aardige aanvulling op uw rekenlessen.

Lees verder
Het beste van twee werelden

Hoe komen hoogbegaafde kinderen het best tot hun recht in het basisonderwijs? Zijn ze gebaat bij een eigen programma, dat ze volgen samen met andere hoogbegaafde kinderen? Of ontwikkelen ze zich beter door op te trekken met leeftijdsgenoten van alle niveaus? Talent onderzocht voor welke oplossingen de Nederlandse basisscholen kiezen.

Lees verder
Niet meer of sneller, maar anders

Rachel krijgt geen extra werk op school. Martje kan soms wel Italiaans doen. Abel is de enige hoogbegaafde van zijn school. Deze kinderen kozen ervoor naar een aparte plusklas te gaan, los van school en voor sommigen een eind weg. In de plusklas Houten komen hoogbegaafde leerlingen uit de wijde omgeving bij elkaar.

Lees verder
Vooruit – Maak je eigen dobbelspel

Maak jij wel eens zelf een spel om met je broers en zussen of je vrienden thuis te spelen? Wij vinden dat vaak de leukste spellen en dit keer hebben we een idee dat we met jullie willen delen. Het wordt een dobbelspel, waarbij het erom gaat, zoveel mogelijk punten te halen.

Lees verder
Geen allround mens

Marte Röling (1939) werd een van de succesvolste naoorlogse kunstenaars van Nederland. Heel onverwacht was dat niet, voor haarzelf tenminste. ‘Ik bedacht al heel jong dat ik later zou gaan schilderen. Dat ik daar mijn leven lang mee bezig zou zijn. Je kunt het saai noemen, zelfs fantasieloos. Maar iets anders kwam gewoon niet in mijn kop op.’

Lees verder
Recensie
Gratis

‘Blik op jong talent’.

Lees verder