Editie: Jaargang 13 nummer 3

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Carla’s corner, nieuws en agenda
Gratis
Lees verder
Nieuwe indrukken

Column door Jinte Veldman, 18 jaar.

Lees verder
Zorg zelf voor jouw succes!

‘Men hoeft de wereld niet te begrijpen, men hoeft alleen zijn plaats er in te vinden,’ schijnt Albert Einstein ooit opgemerkt te hebben. Voor hoogbegaafden kinderen is dat niet altijd gemakkelijk. Renata Hamsikova, specialist in gifted education, ontwikkelde een training om ze nu juist daarbij te helpen.

Lees verder
‘Dan liever de lucht in!’

Met een echte raket je eigen ‘satelliet’ lanceren... dat moet wel een bijzondere ervaring zijn. Maandenlang werken teams van scholieren richting die spectaculaire beloning. Ze doen mee aan de CanSat Competitie.

Lees verder
Je zal maar kleuter mogen zijn!

‘Elk kind heeft er recht op kleuter te mogen zijn!’ ‘Laat haar toch nog lekker een poosje kleuteren, zij moet nog lang genoeg leren…‘Hoe houd je je als niet-modale kleuter staande te midden van zulke beelden over hoe kleuters blijkbaar horen te zijn? In dit artikel verkennen we het verschijnsel kleuter binnen de context van de school en hoogbegaafdheid en gaan daarbij ook in op de rol van de leraar.

Lees verder
Inspiratie, bevestiging, eye-openers

Twee sprekers van formaat, vier workshops, acht speedlezingen, een debat en een informatiemarkt vormden de ingrediënten van de inspiratiedag van Talent. En, raakten er ook mensen door geïnspireerd?

Lees verder
‘Orde in de chaos’

Een project over chocola, muziekinstrumenten of kunstgras, alles kan. In de Da Vinci-klassen in Amersfoort gaat het om het leren van vaardigheden; plannen, leervragen bedenken, uitvoeren, evalueren. ‘We helpen hen structuur aan te brengen in het denken.’

Lees verder
Niet één maar heel veel rijke leeractiviteiten

Als je zoekt naar geschikt uitdagend leermateriaal dat inspeelt op de mogelijkheden en interesses van talentvolle leerlingen, dan is daar nu een oplossing voor: Acadin. Deze digitale leeromgeving ondersteunt talentvolle leerlingen en hun begeleiders bij het inzetten van op hen afgestemde rijke leeractiviteiten. Op elke gewenste tijd en plaats (thuis of op school) kunnen kinderen inloggen en werken aan activiteiten die voor of door hen geselecteerd zijn.

Lees verder
Noblesse Oblige

Aarnout Loudon (1936) was succesvol springruiter, ondernemer, politicus en bestuurder. De als jonkheer geboren Loudon begon net als iedereen onderaan de ladder in het bedrijfsleven, om bovenaan te eindigen: als chief executive officer (CEO) van multinational Akzo. ‘Met die stukjes bagage kon ik telkens weer verder. Alles bij elkaar heeft me dat tot een topman gemaakt.’

Lees verder
Hoogbegaafd studeren

Universiteiten zoeken voortdurend toptalent, maar hoogbegaafde jongeren verliezen vaak op de middelbare school al hun motivatie om te leren en haken af. Hoe kan een universiteit positief bijdragen en tegelijkertijd de instroom van excellente nieuwe studenten veilig stellen? De Technische Universiteit Eindhoven vroeg het de doelgroep
zelf en organiseerde een leerlingenconferentie voor meer dan honderd hoogbegaafde jongeren.

Lees verder
Hoger onderwijs alleen voor hoogbegaafden?

Interview met Charles Murray, een van de meest invloedrijke denkers ter wereld. In zijn boek ‘Real education: Four simple truths for bringing America’s schools back to reality’ adviseert hij het onderwijssysteem radicaal te transformeren.

Lees verder
Recensie
Gratis

De hoogbegaafdheid survivalgids.

Lees verder
‘Voor je beste vriend hoef je je toch niet te schamen?!’
Gratis

Boekenplank van Joris Voeten.

Lees verder