Editie: Jaargang 14 nummer 4

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Hoe ontwikkel je zelfregulatie bij kinderen?

Voor een succesvolle schoolloopbaan is alleen een hoge intelligentie niet voldoende. Klinisch neuropsycholoog Prof. Dr. Hanna Swaab vertelt over het belang van de mate van zelfregulatie, het sturen van eigen denken, gedrag en emoties. ‘Als een kind iets vraagt, hoef je niet direct kennis aan te dragen.’

Lees verder
Nieuws
Gratis

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Carla’s corner
Gratis

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 15-jarige hoogbegaafde zoon. Voor Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Verveling is voor slappelingen

Column door Ellen Sinot (18), die toevallig slim geboren is.

Lees verder
Zoeken naar de genetische basis van intelligentie

Op 17-jarige leeftijd ruilde Zhao Bowen zijn school in voor BGI, China’s grootste genoom sequencing instituut. Nu leidt hij er de cognitive-genomics groep, een groep hyperintelligente jonge mensen met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar. Ze zijn op zoek naar de essentie van het menselijk vermogen: de genen die ons IQ bepalen.

Lees verder
Hoe denkers denken

‘Kun je het hebben over dingen die niet bestaan?’ Dat was de vraag die professor Bartold Kooi begin dit jaar in een filosofieles voorlegde aan leerlingen van De Borgschool en De Piramiden uit het Groningse Winsum. Na afloop zeiden de kinderen dat ze het bijster interessant vonden, maar tegelijkertijd ook heel pittig. Wat is filosofie eigenlijk? Wie hebben er het meest baat bij? En moet filosofie een volwaardig vak worden in ons onderwijscurriculum?

Lees verder
‘Ik word omringd door slimme mensen’

In Excellente studenten praat Talent met jonge mensen die kans zien hun talenten optimaal te benutten. Aan het woord is promovendus Iris Groen. ‘Stel dat ik professor word, dan zie ik het als mijn plicht iets te doen.’

Lees verder
Spelen met polymeren

Voor dit experiment heb je een zenuwachtig publiek nodig, dan is het ‘t leukst. Je gaat namelijk een potlood steken door een plastic zak gevuld met water – en de vraag is: gaat dat lekken of niet?

Lees verder
Noordpool en plasticsoep

Als leren heel makkelijk is, kan het saai worden. Dat weten de kinderen uit Groep 9 ook. Maar hier doen ze gave projecten, over de ruimte, over geschiedenis of kunst. Soms is het moeilijk, maar dat is juist fijn. ‘Ik krijg hier meer uitdaging!’

Lees verder
Uitgelicht
Lees verder
Leermiddelen – Un poco loco

Het rode doosje waar we allemaal mee groot zijn geworden, kan onder het stof vandaan gehaald en ingezet worden voor verrijking op het gebied van vreemde talen.

Lees verder
‘Als je mensen echt wilt leren kennen, moet je heel goed kijken’

Boekenplank van Estelle Krammer.

Lees verder