Editie: Jaargang 16 nummer 4

Portret – Madelief: een bijzonder kind

Onze dochter Madelief is tien jaar. Vorig schooljaar zat ze nog in groep 6 van de basisschool maar sinds september 2013 gaat ze naar het Olympus College in Arnhem en zit ze bij Opus, een afdeling voor hoogbegaafden.

Lees verder
Leer leerlingen zo hoog mogelijk vliegen

“Leer ze vliegen….. zo hoog mogelijk” is de ondertitel van het meesterstuk “Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong” van Joke Grondman. In 2009 rondde zij de Master Special Educational Needs (SEN) af en nu jaren later lijkt haar droom uit te komen en mag ze als pilot een verrijkingsgroep voor kleuters starten. Daarin gaat ze met leerlingen werken aan vaardigheden die nodig zijn om hun talenten optimaal tot bloei te kunnen laten komen.

Lees verder
Challenge
Lees verder
Gezocht: Uitdagend aanbod

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong kunnen vaak wel dansen van geluk als ze eindelijk naar de basisschool mogen. Ze weten dan nog niet dat er in plaats van leren en ontdekken, vaak een periode van aanpassen en soms zelfs lichamelijke klachten en gedragsproblemen volgt. Wat kun je als leerkracht doen voor een kind met een ontwikkelingsvoorsprong?

Lees verder
Nieuws
Gratis

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 17-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Vernieuwend onderwijsconcept voor hoogbegaafden

Op een school waar de ontwikkeling van ieders talent hoog in het vaandel staat, is een speciale klas voor hoogbegaafde leerlingen een logische keus. In groep negen van de Noordwijkse school kunnen zij op hun eigen manier en tempo leren. In de ateliers, bij projecten en excursies doen ze mee in de reguliere groepen. ‘Ze horen er bij, en worden niet als anders bestempeld.’

Lees verder
Uitgelicht

Door Priscilla Keeman.

Lees verder
Stimuleer sociale intelligentie bij hoogbegaafden

Er bestaan talloze rijtjes van kenmerken van hoogbegaafde kinderen en via allerlei modellen proberen we vat op ze te krijgen. Vreemd is eigenlijk dat we nog steeds niet precies weten wat hoogbegaafdheid is. Dat is te verklaren uit het feit dat er een enorme diversiteit onder hoogbegaafden bestaat, waardoor het zo moeilijk is om over ‘de hoogbegaafde’ te spreken.

Lees verder
Vooruit – Observeren: niet wat je weet, maar wat je ziet!

Leermiddelen door Maryan Camps en Els Schrover.

Lees verder
Esther-Marieke Dekens (46) ontdekte pas later dat ze hoogbegaafd was

Veertien jaar geleden begon Esther-Marieke Dekens haar leven vanuit een ander perspectief te bekijken. Door haar hoogbegaafdheid leerde ze zichzelf echt
kennen. Sindsdien coacht zij hoogbegaafden volwassenen die worstelen met hun zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Lees verder
‘Schilderij als spiegel van de ziel’

De boekenplank van Guusje van der Meij (14 jaar, 3 gymnasium).

Lees verder