Editie: Jaargang 16 nummer 5

‘Visie en praktijk zijn één op het Ludgercollege’

Het hoogbegaafdenbeleid van het Ludger College in Doetinchem staat als een huis. En ‘het sijpelt door’, zegt Hulsen, de rector. Ook leerlingen van de mavo en de havo profiteren van de ervaringen opgedaan bij het ontwikkelen van het programma voor hoogbegaafde leerlingen. Wat zijn de sleutels tot dit succes?

Lees verder
Challenge
Lees verder
De coming man van het intelligentieonderzoek

Michael Anthony Woodley of Menie is een jonge onderzoeker uit Groot-Brittannië. Intelligentie-experts zijn het er over eens dat zijn IQ 175 of hoger zou kunnen zijn. Hij wordt gezien als de coming man van het intelligentieonderzoek. Voor zijn dertigste had hij al een aantal baanbrekende artikelen gepubliceerd. Een exclusief interview.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 17-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Zelfstandig leren, zelfstandig worden

Een speciale klas voor hoogbegaafden, binnen een gewone school. Zelf onderzoeken, uitproberen, vastlopen en je grenzen leren kennen – dat is de kern van het leerproces voor leerlingen in de Topklas in Doorn. Ze doen kennis op en leren bovenal vaardigheden die ze nu op school, straks bij opleiding en werk, maar ook in het leven altijd nodig zullen hebben.

Lees verder
Vooruit – Durf jij de verdubbelaar in te zetten?

Leermiddelen door Maryan Camps en Els Schrover.

Lees verder
Uitgelicht

Door Priscilla Keeman.

Lees verder
Beter omgaan met faalangst

Lieve (8 jaar) schiet een halve centimeter uit, verfrommelt haar prachtige tekening en stampt ermee naar de prullenbak. Als de leerkracht haar vraagt wat er is, roept ze: ‘Ik kan ook helemaal niks. Ik ben hartstikke stom.’ De tranen staan in haar ogen.

Lees verder
Het topograf

"Ik kan de hoogbegaafde kids die ik tegenkom ruwweg in 2 groepen indelen: degenen die hun topo niet of nauwelijks leren en steeds tienen halen voor toetsen en degenen die het maar niet geleerd krijgen en voor geen enkele topotoets voldoende scoren. Beide groepen zijn in het topograf gekukeld: ze profiteren niet of nauwelijks van het vak topografie op de basisschool."

Lees verder
Nieuws
Gratis

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Lang leve Passend Onderwijs

Door middel van de Wet Passend Onderwijs hebben scholen met ingang van 1 augustus 2014 zorgplicht. Dit heeft voor hoogbegaafde kinderen die moeite hebben om hun plek te vinden binnen het regulier onderwijs mogelijk verrassende gevolgen. Petra Persoon vertelt het verhaal van haar zoon Timon: ‘Ik vond deze strijd dusdanig pijnlijk, dat ik vond dat anderen er van moesten weten.’

Lees verder