Editie: Jaargang 16 nummer 6

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
‘Via interesse leren’

Het hoogbegaafdenbeleid van het College Hageveld biedt leerlingen een maximale flexibiliteit. ‘Alles mag, als het maar goed is voor de leerling’, zegt rector Wille Straathof. Het is een hele operatie om de vele ideeën om hoogbegaafden passend onderwijs te bieden uit te werken en om te zetten naar de praktijk. ‘We zijn op weg, maar we zijn wel op de goede weg’.

Lees verder
Het opmerkelijke leven van de extreem hoogbegaafde Floor Sietsma

Floor Sietsma is extreem hoogbegaafd. Ze behaalde haar vwo-diploma op haar twaalfde, had op haar zeventiende haar masterdiploma op zak en promoveerde op haar twintigste. Inmiddels doet ze een tweede studie en is ze coach. ‘Mijn ultieme droom is trainingen te geven op een zeilboot in Zuid-Spanje.’

Lees verder
Challenge
Lees verder
Kansen en uitdagingen voor hoogbegaafde leerlingen

Vaak hebben leraren onvoldoende kennis van de specifieke onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen en hoe ze deze leerlingen kunnen signaleren. Er is steeds meer behoefte aan een uitgewerktedidactiek voor deze leerlingen die aansluit bij de manier waarop ze leren.

Lees verder
De theatherproductie

Column door Lidy Mulders, hoogbegaafdheidspecialist en heeft al meer dan 10 jaar ervaring met plusklassen in het middelbaar onderwijs.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 17-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Onderwijs en hoogbegaafdheid: een goede combi?

De start van de schoolloopbaan van je kind stelt je als ouder voor een moeilijke keuze. Want wat is goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen of kinderen met
een ontwikkelingsvoorsprong? Kies je voor voltijds hb-onderwijs of toch een reguliere school? ‘Plusprogramma’s blijven een doekje voor het bloeden.’

Lees verder
Succesvolle aanpak onderpresteerders

Soms zitten jongeren niet lekker in hun vel en lopen vast op school. Als extra bijles niet werkt, hebben ouders en kind vaak geen idee wat ze dan moeten doen. Gebrek aan motivatie, vermijdingsgedrag op leergebied en slechtere schoolprestaties blijken soms hardnekkig te zijn. Directeur Marianne de Bruijn en psycholoog Hanke de Kock, oprichters van Leren&Zo, weten dat dit moeilijk grijpbare probleem vooral voorkomt bij (hoog)begaafde kinderen.

Lees verder
Uitgelicht

Door Priscilla Keeman.

Lees verder
Vooruit – Moiré-effect: maak je hersens in de war

Een moiré-effect is een patroon van lijnen die je ziet, en die lijken te bewegen. Dat bewegende patroon bestaat niet echt, in de wereld om je heen. Het ontstaat in je hersenen wanneer die verkeerd ‘begrijpen’ wat ze zien. Door Maryan Camps en Els Schrover.

Lees verder
Can Zonder

Van hoeveel beroemde wetenschappers weten we dat ze vroeger ongemotiveerd waren op school – volgens hun leraren dan. Deze arme leerlingen werden regelmatig betrapt op uit het raam staren en dagdromen. Tegenwoordig krijgen kinderen geen tijd meer om starend uit het raam, dagdromend of spijbelend de basis te leggen voor een leven dat de wereld gaat verrijken met originele uitvindingen en ontdekkingen.

Lees verder
De boekenplank van…

De boekenplank van Robin Naafs (11 jaar, groep 8).

Lees verder