Editie: Jaargang 17 nummer 1

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De Talentklas van Huizermaat

Scholengemeenschap Huizermaat heeft sinds 2011 een Talentklas waarin meer- en hoogbegaafde leerlingen structureel een doordacht èn goed georganiseerd
onderwijsprogramma aangeboden krijgen. De school is verbonden met de Vereniging van Begaafdheidsprofielscholen (BPS). Artos (4 vwo) zou de school een 8½ geven. ‘Als het internet beter was dan zou het een 10 zijn.’

Lees verder
De noodzaak van versnellen

‘Vrijwel altijd wordt een sociaal-emotionele reden aangedragen om niet te versnellen. Terwijl dat vaak de belangrijkste reden is om het juist wel te doen. Je kunt in een klas alle lessen aanpassen, maar de sociale omgeving aanpassen is veel moeilijker, zo niet onmogelijk’, stelt dr. Lianne Hoogeveen van het CBO in Nijmegen. Een interview met Hoogeveen en haar collega dr. Stijn Smeets over de impact en de noodzaak van versnellen.

Lees verder
Ben je hoogbegaafd en heb je succes?

Wat vanzelfsprekend lijkt, is het niet. Hoogbegaafde jongeren hebben veel talenten en toch zijn ze niet altijd succesvol. Als ze daar verandering in willen brengen, is het nuttig om met hen vragen te bespreken zoals ‘Wat is succes eigenlijk?’, ‘Wanneer ben je met je (hoogbegaafden-)kwaliteiten succesvol?’ en ‘Hoe kun je jezelf motiveren om succesvol te zijn?’

Lees verder
Nieuws
Gratis

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Challenge
Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 18-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Versnellen in Nederland

In de lente van 2015 verschijnt A Nation Empowered. Dit Amerikaanse rapport is een update met betrekking tot de ontwikkelingen gedurende de 10 jaar na het verschijnen van, destijds opzienbarende, A Nation Deceived: How School Hold Back America’s Brightest Students. Talent vroeg deskundigen te reageren op de meest belangrijke punten van destijds, maar dan in de context van de Nederlandse situatie.

Lees verder
De verrijkingskisten heten Zonnewerk

Uitgaan van de ontwikkeling van het kind, kinderen écht zien en horen. Het is voor elk kind belangrijk, maar omdat de ontwikkeling van hoogbegaafden uit de pas loopt, is extra aandacht vereist. Op de Zonnewijzer kijken de leerkrachten samen met de kinderen en hun ouders wat ze nodig hebben.

Lees verder
Vooruit – Wat is je standpunt?

Oefenen met 'out-of-the-box' denken. Door Maryan Camps en Els Schrover.

Lees verder
Uitgelicht

Door Priscilla Keeman.

Lees verder
‘Eerst uitgebreid nadenken, dan pas doen’

De boekenplank van Lotje Dalmijn (17 jaar, 6 gymnasium).

Lees verder