Editie: Jaargang 17 nummer 5

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
‘Hij moest en zou het zelf oplossen’

Slechts zestien procent van alle hoogbegaafden slaagt erin een universitair diploma te halen. Opmerkelijk, vonden VWO’ers Mirthe Lipke en Ilse Lekkerkerker uit Elburg. Ze besloten zich in de materie te verdiepen – en met succes. Hun profielwerkstuk werd bekroond met de Onderwijsprijs van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen.

Lees verder
JA de ouder als leeshulp, JA/NEE de ouder als leerkracht

Betrokken ouders, daar zijn de meeste scholen erg blij mee. Ouders die meehelpen schoonmaken of luizenpluizen, die meelopen naar de gymzaal, meegaan op kamp of op schoolreisje – graag! Maar ouders die een structurele onderwijsrol vervullen, bijvoorbeeld in de begeleiding van hoogbegaafde kinderen, daar lopen de meningen over uiteen.

Lees verder
Nieuws
Gratis

Bekijk de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Excellente leerlingen ontdekken eigen leerstrategieën

De aanpak ONDERZOEKEND excelLEREN richt zich op hoe excellente leerlingen leren en hoe het onderzoekend leren kan helpen om deze leerlingen nog meer uitdaging te bieden om hun talenten tot uiting te laten komen. Onderzoekend leren is een didactiek die leerlingen aanspoort de wereld om zich heen op een actieve manier te verkennen.

Lees verder
“Mensen die me raar vinden, lach ik uit”

Zijn eigen onderwijstijd was voor Jeroen (29) geen gelukkige periode. Nu heeft hij een uitgesproken mening over de hiaten in het onderwijs.

Lees verder
Hoogbegaafdheid en autisme

Autismespectrumstoornissen (ASS) komen relatief gezien niet vaak voor. Pakweg 1 procent van de algehele bevolking heeft het. Toch zitten tegenwoordig in iedere klas wel kinderen met een dergelijke diagnose. Wat is autisme eigenlijk? En hoe relateert het zich tot hoogbegaafdheid?

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 18-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Over creatieve uitdagingen én blokkades gesproken

Dittrich is verbonden aan La Luna in Maastricht en zeer begaan met het lot van begaafde en hoogbegaafde kinderen. Samen met haar collega Annette Lehmann ontwikkelde ze een complete methode om deze kinderen goed te begeleiden. Talent vroeg Dittrich de opzet en achtergrond van de methode te verduidelijken.

Lees verder
Wel of geen aparte klassen?

Ondanks het groeiende besef dat hoogbegaafdheid meer is dan alleen een hoge score op een IQ-test, worden resultaten van een begaafdheidsonderzoek
nog steeds voornamelijk bepaald aan de hand van IQ-scores. Zo’n IQ-test brengt, net als de reguliere toetsen op school, voornamelijk analytische vaardigheden van een leerling in kaart.

Lees verder