Editie: Jaargang 17 nummer 6

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

Aanleiding voor deze stelling is een artikel in het AOB blad (2015). Daarin stelt Laetitia Hooft (voorzitter van het Landelijk Informatie Centrum Hoogbegaafdheid) dat speciaal hoogbegaafdenonderwijs eigenlijk helemaal niet nodig is. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
‘Dat maken wij zelf wel uit!’ is mijn levensmotto

Felienne Hermans (31) deelt haar liefde voor programmeren graag met anderen. Aan de TU Delft doceert zij informatica aan niet-informatici. Haar onderzoek naar spreadsheetgebruik wint de ene wetenschappelijke prijs na de andere. Aan haar online cursussen over data-analyse deden 45 duizend mensen van over de hele wereld mee. Elke zaterdag begeleidt zij een robotclub voor kinderen van 8 tot 10 jaar.

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Waarom winnen Noordoost-Aziaten zo weinig Nobelprijzen?

Japanners, Koreanen en Chinezen hebben hoge IQ-scores en zijn harde werkers. Ze munten uit in het klaslokaal, maar winnen desondanks heel weinig
Nobelprijzen. Dr. Kenya Kura is een Japanse intelligentieonderzoeker die deze puzzel probeert op te lossen. In een exclusief interview met Talent vertelt hij over zijn onderzoek.

Lees verder
Music sets your brain on fire!

Hebben hoogbegaafde kinderen baat bij muziektherapie? Hoogbegaafde kinderen worstelen vaak met allerlei communicatie-problemen. Woorden schieten dan te kort. Kan muziektherapie die communicatiegap wel dichten? Kan muziektherapie faalangst verminderen? Kan muziektherapie depressiviteit voorkomen?

Lees verder
‘Spelling is mijn goedste vak’

Dyslexie lijkt onder leerlingen steeds vaker voor te komen. Wat zijn de feiten over dyslexie? En hoe voelt het eigenlijk om dyslectisch te zijn? ‘Ik dacht wel: hoe kunnen andere kinderen dit zo makkelijk?’

Lees verder
Geen eindpunt maar kruispunt

Uitvallers, voortijdig schoolverlaters, thuiszitters – het zijn leerlingen met zeer diverse problematiek, leerlingen die geen passend onderwijs kunnen vinden. Onder hen, naar schatting, ook enkele duizenden hoogbegaafden per jaar. Feniks Talent vangt deze leerlingen op en begeleidt ze naar een waardevolle toekomst.

Lees verder
Pre-studeren als noodzaak

Leerlingen die meer uitdaging aankunnen, hoeven die niet alleen binnen hun eigen school te zoeken. Steeds meer universiteiten ontwikkelen masterclasses,
colleges en leergangen om deze leerlingen tegemoet te komen. Julius Moormann (12), 3 vwo, is zo'n leerling. Hij sloot tijdens het prestuderen aan de UvA het vak Wereldgeschiedenis af met een 9,9. Annemieke van Manen bezocht Julius en zijn docent Jasper Rijpma op hun school.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 18-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Goede feedback geven aan talentvolle leerlingen is geen sinecure

Een slimme peuter wordt door zijn moeder gecomplimenteerd voor zijn geweldige inzet. De peuter reageert hierop enigszins ontstemd: ‘Nee mama, ik ben hier gewoon goed in!’ Het geven van de juiste feedback aan getalenteerde leerlingen is geen sinecure, zo blijkt. Wanneer doe je het goed?

Lees verder