Editie: Jaargang 18 nummer 1

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
Ruimte krijgen om te leren

Jaap Verouden is onderwijsadviseur bij het ABC in Amsterdam en zit in de projectleiding van Day a Week School. Als specialist (hoog) begaafdheid houdt hij in 7 statements een warm pleidooi voor beter onderwijs aan alle basisschoolleerlingen.

Lees verder
De stelling

Aanleiding voor deze stelling is een citaat van prof. dr. Tessa Kieboom van een jaar of tien geleden in haar dictaat ‘Hoogbegaafdheid: een gave of vergiftigd geschenk?’In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Onderzoeksrapportage in kindertaal

Als een kind onderzocht is op begaafdheid, krijgen de ouders een uitgebreid onderzoeksverslag. Soms ontvangt de school een apart verslag, toegespitst op
de onderwijssituatie. Orthopedagoge Geke Maes van praktijk Gekend Talent in Meppel maakt daarnaast nog een verslag voor het onderzochte kind zelf.

Lees verder
Spelletjes KernTalenten

Wat kinderen het liefst spelen, voorspelt welk beroep later bij hen past. Hoe kan een basisschool hoogbegaafde kinderen helpen om deze ‘kerntalenten’ goed te ontwikkelen? Twee experts in gesprek.

Lees verder
Ongemerkt sleutelen aan je mindset

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak weinig aansluiting op school. Op de UniQum kampen kunnen zij vakantie vieren met kinderen die net zo zijn als zij, hetzelfde denken, dezelfde interesses hebben en soms dezelfde problemen. Daar worden heel snel vriendschappen gesloten.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Les: Samen weet je meer!

(Hoog)begaafde leerlingen zijn vaak niet vanzelfsprekend de meest enthousiaste samenwerkers. Dikwijls werken ze liever op hun eentje een moeilijk probleem uit. Toch is samenwerken een vaardigheid die belangrijker is dan ooit. Oefening baart gelukkig kunst

Lees verder
Over misdiagnoses en de desastreuze gevolgen

Ellen Dittrich en Laura Groebbé zijn verbonden aan La Luna in Maastricht. Ze hebben zelf de methode Wereldtaal ontwikkeld, waarmee ze de leer- en denkbeleving van kinderen in kaart brengen. In een persoonlijk relaas geven ze aan dat misdiagnoses en de gevolgen daarvan voor een hoogbegaafd kind desastreus kunnen zijn. ‘Veel hulpverleners weten zich met hoogbegaafde kinderen geen raad.’

Lees verder