Editie: Jaargang 18 nummer 2

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

Aanleiding is de publicatie van de resultaten (in 2011) van onderzoek van het University College London, waaruit blijkt dat het IQ van tieners nog tientallen punten kan veranderen. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
‘Alleen kinderen in coma hoeven niet naar school’

Vijftienduizend Nederlandse kinderen in het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs gaan langdurig niet naar school, terwijl ze wél kunnen en willen leren. Een ongewenste situatie, vindt Loes Ypma, Tweede Kamerlid namens de PvdA. ‘Ieder kind zou naar school moeten kunnen gaan.’

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Opus, passend onderwijs in een reguliere setting

Acht jaar geleden richtte Erna Terpstra samen met de toenmalige rector van het Olympus College in Arnhem, Anita O’Connor, Opus op, de afdeling voor hoogbegaafde kinderen. Ze gingen daarvoor kijken in Amerika, bij The Roeper School, een privéschool met een bijzondere ideologie. Inmiddels zijn er drie leerjaren met samen 90 leerlingen.

Lees verder
‘Muziek laat ons brein beter functioneren’

In het onderwijs is de laatste jaren sprake van een toenemende waardering voor ‘harde’ leeropbrengsten op het gebied van rekenen en taal. Andere vakken komen caardoor in het gedrang. De gymleraar werd afgeschaft, muziekles werd geschrapt. ‘Een regelrechte verarming’, vindt neuropsycholoog professor Erik Scherder, onder meer bekend van De Wereld Draait Door. ‘Muziek is een geweldige verrijking voor ons brein.’

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Het kind als uitgangspunt

‘Onderwijsaanpassingen voor hoog begaafden zijn vaak goed voor alle leerlingen. Ontwikkeling op eigen tempo en niveau, focussen op talent, vaardigheden trainen, onderzoekend leren, stimulans van creatief denken - dat past bij uitstek bij het kind van nu in de wereld van nu. Willen wij onderwijs dat met de tijd meegaat, dan ontkomen we niet aan een fundamentele onderwijsvernieuwing.’

Lees verder
Les: Red de worm!

Doel: Samenwerken en communicatie.

Lees verder
Differentiatie komt uit de kast

Goed inspelen op verschillen en bepalen welk speel- en leermateriaal leuk en uitdagend is voor welk kind, vergt nogal wat tijd en moeite van leerkrachten. Onderwijskundige Elma Dijkstra en haar collega’s bedachten een manier om dit eenvoudiger te maken: een niveaubepaling bij elke nieuw binnenkomende vierjarige en een gestructureerd ingedeelde materialenkast.

Lees verder