Editie: Jaargang 18 nummer 3

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

De media en de congreswereld duiken erop. Hoogbegaafde kinderen hebben vaker dan gemiddeld last van faalangst. Doordat ze op jonge leeftijd relatief weinig faalervaringen opdoen, leren ze niet om te gaan met moeilijkheden. Althans dat wordt vaak beweerd. Is al die aandacht overdreven volgens specialisten? In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
Van Wiskundemeisje tot lerarenopleider

Jeanine Daems vormde jarenlang het duo ‘de Wiskundemeisjes’ vormde Ionica Smeets. Daems vertelt hoe zij als slim, bedachtzaam en introvert mens haar weg in het leven zocht – en vond. Als lerarenopleider aan de Hogeschool Utrecht doceert zij sinds vijf jaar diverse wiskundevakken en vakdidactiek aan (aankomende) wiskundeleraren.

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Alternatieve leerervaringen voor (potentiële) onderpresteerders

(Hoog)begaafdheid wordt vaak in één adem genoemd met onderpresteren. Het gevaar van het presteren beneden de enorme mogelijkheden van (hoog)begaafde leerlingen ligt immers altijd op de loer. Gelukkig is er steeds meer onderzoek beschikbaar met daarin handvatten hoe onderpresteren voorkomen kan worden.

Lees verder
Beelddenken is veel meer dan denken in plaatjes

Een kleine groep leerlingen denkt niet in woorden, maar in beelden. Daardoor wordt het reguliere lesmateriaal niet altijd begrepen en onthouden. Onder hoogbegaafde kinderen zitten relatief veel beelddenkers. Agnes Oosterveen-Hess begeleidt kinderen met leerproblemen. Ze geeft een aantal praktische tips om beelddenkers beter te herkennen en te begeleiden.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Het ontbrekende puzzelstukje om de hoogbegaafde beter te begeleiden

Kennis van de Poolse psycholoog en psychiater Kazimierz Dabrowski (1902-1980) over de hoogbegaafde.

Lees verder
Wat werkt niet en wat werkt wel? Over hoogbegaafdheid en werk

Een grote groep hoogbegaafden kan zich maar met moeite staande houden op de werkvloer of raakt zelfs werkloos. Niet zelden gaat er aan arbeidsconflict aan vooraf.

Lees verder
Briljante wetenschapper wil in alles de beste zijn

Interview met Timothy Noël. Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje. ‘Dat zullen we dan nog wel eens zien’, dacht Timothy in de vijfde klas van het voortgezet onderwijs. Sindsdien was hij zonder onderbreking de beste van de klas en promoveerde hij in de organische chemie.

Lees verder
Les: Bouw een marshmallow-schieter

Doel: beter leren samenwerken.

Lees verder