Editie: Jaargang 18 nummer 4

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

'Staatssecretaris Sander Dekker stelt de resultaten van het hoogbegaafdenbeleid in het voortgezet onderwijs (veel) te rooskleuring voor.' In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
‘In theorie klinkt alles zo logisch’

Wil je weten welke implicaties hoogbegaafdheid op het fysieke, muzikale, sociale en creatieve vlak heeft? En wil je bijvoorbeeld ook meer weten van de behoeften en angsten van een hoogbegaafde leerling? Dan moet je de wetenschappelijke opleiding tot hoogbegaafdheids-specialist volgen. Interview met Martine Grummer, zij voltooide als eerste de master 'Gifted Education' aan Radboud Universiteit

Lees verder
7 tips voor goede leerstof voor hoogbegaafde kinderen

Als specialist hoogbegaafdheid krijgt Lonneke Snijder vaak de vraag welk lesmateriaal geschikt is voor deze leerlingen. In dit artikel legt zij uit waarom deze kinderen werkelijk andere leerbehoeftes hebben en geeft ze zeven tips om hoogbegaafde leerlingen gemotiveerd aan het werk te krijgen en houden.

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Creatief met een bèta-brein

Interview met Sonny Floyd de Jong (17). Hij viel op bij Talent door een berichtje op Twitter: ‘Ik word altijd zo vrolijk van wiskunde-examens…’ Op de erbij geplaatste foto een foutloze uitwerking van een wiskunde-opgave met in plaats van de gebruikelijke symbolen x, y en F nu vierkante en driehoekige smileys en muzieksleutels.

Lees verder
Zijn aparte onderwijsvormen voor hoogbegaafden wel nodig?

'Wat loop ik door alleen al deze vraag te stellen een groot risico verkeerd begrepen te worden. Boze brieven, boze reacties? Ik waag het er op, want ik geef hier graag mijn opvattingen over het hoogbegaafdenonderwijs op lange termijn, hopelijk in het belang van alle kinderen.' Opiniestuk door Ben Daeter.

Lees verder
Hoogbegaafdheid: een kwestie van denken en zijn

Op 13 april hield de Vereniging van Schoolbesturen met Hoogbegaafdenonderwijs (VSHB) in samenwerking met Novilo een landelijke inspiratiedag op de Marnix Academie in Utrecht. Het thema van de dag was: ‘Hoogbegaafde leerlingen…onze zorg’. Lang niet iedereen blijkt op een reguliere school uit de voeten te kunnen.

Lees verder
Dr. Ir. Ilja Voets (35): ‘Ik heb mijn eigen pad gekozen’

Goed kunnen leren kan ook een vloek zijn. Kinderen die hoge punten halen, worden nogal eens gepest. En dan moet je ineens ook nog een bril op… Maar inmiddels zijn we pakweg 25 jaar verder. Het gaat goed met dr. ir. Ilja Voets. Ze heeft boeiend werk aan de Technische Universiteit Eindhoven en haar onderzoek zou wel eens baanbrekende resultaten kunnen opleveren.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
‘Ik dacht dat hoogbegaafde kinderen altijd tienen haalden’

Hoogbegaafdheid was altijd een beetje een ver-van-mijn-bed-show. Ik dacht dat hoogbegaafde kinderen altijd tienen haalden, goed hun best deden en er wel kwamen. Ik had er niet verder naast kunnen zitten.

Lees verder
Weten en meten

In 'Meten en weten' staan bijzondere wetenswaardigheden over begaafdheid.

Lees verder