Editie: Jaargang 18 nummer 5

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

'Sinds enkele jaren zien we steeds vaker hoogbegaafde kinderen en jongeren met een psychiatrische diagnose. In veel van die gevallen bestaat twijfel of die diagnose terecht gesteld is. Bijscholing aan GZ-psychologen op het gebied van hoogbegaafdheid is daarom hard nodig.’ In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
Worstelen en boven komen

Wie denkt dat HB’ers fluitend hun master halen, heeft het mis. Slechts zestien procent van alle hoogbegaafden slaagt erin een universitaire studie af te ronden. Kennelijk is de weg die HB’ers afleggen hobbeliger dan die van de gemiddelde student. Wat extra aandacht, een HB-café en een laagdrempelige netwerkborrel bieden wellicht soelaa

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Tien maal talent in woord en beeld

Wil je in de klas, op ouderavonden of tijdens studiedagen leerlingen, ouders of collega’s iets verrassends voorschotelen over hoofbegaafdheid? Deze video’s openen misschien oren en ogen, zorgen voor meer begrip of vormen een mooie aanzet tot een pittige discussie. Alle filmpjes zijn op YouTube te vinden. Een persoonlijke selectie van Talent.

Lees verder
Hoogbegaafd en ‘kapitein-van-je-eigen-brein’

Je ziet dat er iets ‘anders’ is met je kind, of met een leerling in de klas. Wat doe je? ‘Als je je als ouder of leerkracht zorgen maakt over iets, en je het kind wilt begrijpen, kan neuropsychologisch onderzoek helpen’. Interview met (neuro)psycholoog Claudia König.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Passend van peuter tot puber

Kinderen worden niet pas in groep vijf hoogbegaafd en zijn dat niet slechts een ochtend per week. De ene hoogbegaafde leerling heeft bovendien iets anders nodig dan de andere. Een werkelijk passend aanbod is daarom breed, gevarieerd en over de gehele linie beschikbaar. Passend onderwijs voor àlle leerlingen, dat is waar Kwadraatonderwijs voor staat.

Lees verder
Het goede doen het kwade laten

Veel ouders vragen zich af hoe hun kinderen zich straks in hun wereld moeten gedragen. In dit artikel worden zeven manieren besproken om een sterk karakter en integriteit bij kinderen te bevorderen.

Lees verder
Een plaats voor de hoogbegaafde in de groep

Laten we even vijftien jaar teruggaan in de tijd. Je komt als ouder voor het eerst in aanraking met hoogbegaafdheid. Tot dat moment had je nog niet eerder van het begrip hoogbegaafdheid gehoord. Ook op de basisschool van je kind is er nog weinig bekend over onderwijs aan hoogbegaafden. Wat doe je dan?

Lees verder
Les: Spelregels. Waarom?

Doel: Het belang van regels voor samen spelen en voor samenwerken.

Lees verder
‘Mensen denken soms dat je een soort Mozart bent’

Anouk van Kampen (27) sloeg twee klassen over, maar weet niet of ze hoogbegaafd is. Ze ging zoveel mogelijk normaal naar school. En ze was er gelukkig. Daarbij hielpen twee andere talenten: aanpassen en relativeren.

Lees verder
Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt iedere uitgave van Talent het internet af naar bijzondere wetenswaardigheden over begaafdheid.

Lees verder