Editie: Jaargang 18 nummer 6

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

Steeds meer hoogbegaafde kinderen versnellen omdat ze niet voldoende uitdaging of aansluiting vinden in hun eigen groep. Voor de meeste kinderen pakt versnellen goed uit, maar niet voor allemaal. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat deze leerlingen zijn gaan
onderpresteren omdat ze ook na de versnelling nog niet voldoende werden uitgedaagd. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
Do’s en dont’s in het HB-onderwijs

Zo rond 2010 zetten veel scholen (en koepels) hun eerste schreden op het gebied van specifiek basisonderwijs, gericht op hoogbegaafde kinderen. Waar staan we anno 2016? Wat werkt, wat werkt niet? Talent vroeg vier experts wat we zelf hebben geleerd van HB-onderwijs.

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Een andere kijk op onderpresteren

Na 'Een andere kijk op hoogbegaafdheid' wisten Esther de Boer, Nathalie van Kordelaar en Mariken Althuizen van geen ophouden en schreven 'Een andere kijk op onderpresteren'. Met hun verfrissende blik op beide onderwerpen geven ze ruimte aan het hele kind; de
hoogte van het IQ en prestatie zijn minder belangrijk. ‘Kinderen weten wel wat ze nodig hebben, maar niemand luistert echt.’

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Zelfbewustzijn als basis

Kasper Ponte geeft psychologieles op een middelbare school met klassen voor hoogbegaafde leerlingen. Zo krijgen de leerlingen
een interessant vak, verwerven ze inzicht in hun hoogbegaafdheid en leren ze bovenal veel over zichzelf.

Lees verder
4 VWO-plussers blikken terug

Sinds 2007 hebben scholen met een dergelijke opleiding zich verenigd in de vereniging begaafdheidsprofielscholen: een landelijk dekkend netwerk onder andere om kennis over onderwijs voor hoogbegaafden te verspreiden. Vier ex-leerlingen van het Hondsrugcollege Emmen blikken terug op VWO+.

Lees verder
Van programmeren leer je doorzetten

In Engeland is programmeren een verplicht vak op alle basisscholen. In Nederland is het nog niet zover, al experimenteren steeds meer scholen met programmeerprojecten.

Lees verder
Les: Ideeën voor een rol plakband

Doel: Voor de leerlingen: brainstormen en samenwerken.

Lees verder
SLO brengt experts samen

Rondom de Conferentie 'Bijzonder Begaafd' organiseerde SLO op 27 en 29 september 2016 een pré- en postconferentie met als doel verdieping te bieden voor experts op het gebied van begaafdheid. De Amerikaanse psycholoog Linda Silverman speelt de hoofdrol. ‘Het is ook nodig om als professional gevoed en geïnspireerd te blijven.’

Lees verder
Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Lees verder