Editie: Jaargang 19 nummer 1

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

Hoogbegaafde leerlingen hebben veel baat bij een ‘growth mindset’ – een term die geïntroduceerd is door Carol Dweck. Om een growth mindset bij (hoogbegaafde) leerlingen te stimuleren, moeten leerkrachten zelf ook in die modus geraken. Anders heeft het veel minder zin, minder effect. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
Flore van Grunsven en de vloek van hoogbegaafdheid

Voor buitenstaanders lijkt hoogbegaafdheid een zegen. Flore van Grunsven was/is niet onverdeeld gelukkig met haar hoogbegaafdheid – en haar moeder Nicol Heijmans begrijpt dat heel goed.

Lees verder
Communiceren met hoogbegaafde kinderen, hoe doe je dat?

Communiceren met hoogbegaafde kinderen vergt heel wat lenig geschakel van volwassenen. Talent vroeg uitleg en communicatietips aan hoogbegaafdheidsexpert Rineke Derksen.

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Psycholoog Linda Silverman over begaafdheid

De Amerikaanse psycholoog Linda Silverman testte in 37 jaar ruim 6300 kinderen op begaafdheid. In september was zij in Nederland voor de SLO-conferentie ‘Bijzonder Begaafd’. Talent sprak haar exclusief over haar inzichten en haar ervaring. ‘Bescherm begaafde kinderen. Zij zijn kwetsbaar.’

Lees verder
Kiene kleuters in de klas

Medilex Onderwijs wijdde een congres aan kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Wie meer wil leren over het herkennen van de signalen, over de noodzaak van tijdig signaleren, over zinvolle verrijking en mogelijke versnelling, kon zijn hart ophalen.

Lees verder
Hulpverlening schiet vaak tekort

Er zijn aanwijzingen dat hoogbegaafden meer dan gemiddeld in aanraking komen met de geestelijke gezondheidszorg (GGz). Het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV) voerde een korte inventarisatie uit, waarin dit vermoeden ruimschoots lijkt te worden bevestigd. Dit artikel beschrijft de uitkomsten van de inventarisatie, waarbij speciaal wordt ingezoomd op de jongeren respondenten tot 25 jaar.

Lees verder
Hersenonderzoek met didactiek verbinden

Je zoon van vijftien is slim. Waarom doet hij dan soms van die domme dingen? Waarom vindt hij Pokémon Go belangrijker dan huiswerk maken? Professor Jelle Jolles volgt als neuropycholoog al meer dan 30 jaar het tienerbrein. Wat kan het onderwijs hier van leren?

Lees verder
Les: Goede wensen bedenken

Doel: Observeren van denkstrategieën.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Lerende VO-HO netwerken

De VO-HO netwerken organiseren activiteiten voor leerlingen en docenten, waaronder activiteiten voor hoogbegaafde leerlingen. In 2016 hebben de netwerken een peerreviewsysteem opgezet en via deze weg landelijk ervaringen uitgewisseld, onder andere over talentontwikkeling.

Lees verder
Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Lees verder