Editie: Jaargang 19 nummer 2

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

Vaak is het zo dat hoogbegaafde kinderen niet willen opvallen en zich aanpassen, dat ze zich te pletter vervelen en gaan zitten klieren, dat ze geen aansluiting vinden met klasgenoten... Dit proces kan al jaren aan de gang zijn voor de school ingrijpt. Een belangrijke oorzaak van dit late ingrijpen is een gebrek aan kennis. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
Hoogbegaafde kinderen zijn sociaal vaardiger dan je wellicht dacht

Orthopedagoog Marlies Bijvank-de Jonge trekt als conclusie uit haar recente onderzoek: Hoogbegaafde kinderen doen het best goed in sociale interactie, zowel de populairste als de minst populaire kinderen. Er zijn wel een aantal specifieke verschillen zichtbaar tussen de kinderen.

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Muziekles verrijkt het leven van hoogbegaafde kinderen

Sonja Hoving en Karin van Toor spraken over hoogbegaafdheid op het congres van de European Piano Teachers Association (EPTA) op 19 november 2016. Hoving is Specialist in Gifted Education (ECHA) en Van Toor volgde de opleiding Talentbegeleider bij Novilo. Hun statement luidde: ‘Muziekdocenten en conservatoriumstudenten zouden meer moeten weten van hoogbegaafdheid’.

Lees verder
Congres ‘Talent in de klas’: Leerlingen én leraren moeten elkaar meer uitdagen

Wat is er nou mooier voor een leerkracht dan te zien hoe kinderen dankzij jouw interventies erin slagen hun talenten te ontwikkelen? Soms verloopt die ontwikkeling min of meer vanzelf, maar lang niet altijd. Met name bij hoogbegaafden is het vaak een kwestie van vallen en opstaan. Zo’n tweehonderdvijftig onderwijsprofessionals verdiepten zich in deze materie op het congres Talent in de Klas.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Hoe versterk je de executieve functies?

Marian Plat volgde de opleiding tot hoogbegaafdheidsspecialist bij Novilo. Tijdens de opleiding deed ze uitgebreid onderzoek naar de executieve functies van hoogbegaafde kinderen en stelde ze haar bevindingen naderhand te boek. Speciaal voor Talent bespreekt Marian haar bevindingen en de relatie die zij daarin aanbrengt met de, eerder door Tijl Koenderink geformuleerde, 7 uitdagingen.

Lees verder
Stijn Loeber: meer lastpak dan studiebol

Interview met Stijn Loeber (35). Stijn was op school meer lastpak dan studiebol en is volgens hemzelf nog steeds niet goed in leren. Toch begeleidt hij inmiddels anderen om hun wetenschappelijke studie goed af te sluiten. “Het draait allemaal om zelfredzaamheid.”

Lees verder
Beautiful Connection – Studiereis Singapore mei 2015

In mei 2015 heeft Annette Bolder-Oorthuysen (docent VO en coördinator excellent leren) samen met Foka Visser (begeleider Plusklas, Master Talentontwikkeling en excelleren) een tiendaagse studiereis gemaakt naar Singapore. Het doel van deze reis was te onderzoeken welke factoren tot de goede onderwijsresultaten leiden in Singapore en op welke manier er wordt omgegaan met uitblinkers.

Lees verder
Les: Invloed uitoefenen op je gedachten

Deze les is te gebruiken als vervolg op les 1 van dit jaar, waarin de leerlingen wensen bedachten voor in gelukskoekjes en deze daarna rubriceerden.

Lees verder
Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Lees verder