Editie: Jaargang 19 nummer 4

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
Xandra van Hooff werkt aan een sensitieve revolutie

Interview met Xandra van Hooff van GaveMensen. Ze vindt de problemen die zich soms voordoen bij hoogsensitieven ook terug bij hoogbegaafden: ‘De kern zit ‘m in een diepere verwerking van omgevingsprikkels, een dieper doorvoelen en intenser beleven.’

Lees verder
Hoe krijg je een hoogbegaafdkind (weer) in beweging?

Hoogbegaafde kinderen en jongeren die vervallen tot niets doen: volgens hoogbegaafdheidsspecialist Monique Jonkers (Bureau Flore) is dat één van de lastigste problemen die zich bij hoogbegaafden kunnen voordoen. In haar boek 'Lekker zelluf doen!' vertelt ze hoe het komt dat hoogbegaafden zo in de problemen kunnen komen. En belangijker: hoe je daarin verandering brengt.

Lees verder
HB-portret

Portret van Ellen Sinot, 24 jaar, Waalre.

Lees verder
GGZ worstelt met begeleiding van hoogbegaafden

Mirjam Terpstra is sociotherapeut geweest bij GGZ Centraal en is moeder van twee hoogbegaafde kinderen. Bij het NCOI rondde Mirjam haar studie SPH af met een onderzoek naar het signaleren van hoogbegaafden binnen de GGZ. ‘De uitkomsten zijn opmerkelijk. ‘Binnen de GGZ was dit onderzoek zeker een eye-opener.’ Een persoonlijk relaas van haar zoektocht.

Lees verder
Behendig in leren door zelfregulatie

Zelfregulatieve vaardigheden helpen je behendig te worden in leren. Echter, niet elk hoogbegaafd kind ontwikkelt deze vaardigheden vanzelf. Onderzoek naar de manier waarop je zelfregulatie het beste kan aanleren leverde de didactische methode ZIPcoach op, waarmee je samen met kinderen Zelfregulatie In Praktijk (ZIP) brengt. Dit artikel laat zien hoe dit er in theorie én praktijk uitziet.

Lees verder
Met een leerkracht die jou begrijpt, ben je al over de helft!

Samenzijn en samen leren met gelijkgestemden in de ochtend, onder de bezielende leiding van een leerkracht met expertise in hoogbegaafdheid – integratie in de middag met de reguliere jaargroep. Het Piramideonderwijs in Houten geeft hoogbegaafde leerlingen een stevige basis waarop ze verder kunnen bouwen.

Lees verder
Les: Brainstormen en evalueren

Doel: oefenen met creativiteit door nieuwe dingen te bedenken met eenvoudige middelen; beoordelen wat anderen gemaakt hebben.

Lees verder
Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Lees verder
Vechten tegen vooroordelen. De KernTalentenmethode.

Sophie, een hoogbegaafde puber, worstelt met school. Haar moeder, Nicol Heijmans, onderneemt actie en laat Sophie analyseren door Danielle Krekels, bedenker van de KernTalentenmethode. Daar zitten de drie dames, in de lobby van het Art Inn Hotel in het centrum van Eindhoven. Drie keer een IQ van dik 130. Een gesprek over buitenbeentjes die gezien mogen en moeten worden.

Lees verder