Editie: Jaargang 19 nummer 6

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

In het buitenland is thuisonderwijs een geaccepteerde, volwaardige onderwijsvorm. In Nederland bestaat – onder de huidige regelgeving – thuisonderwijs formeel niet. Alleen kinderen die vrijgesteld zijn van de leerplicht kunnen thuisonderwijs krijgen. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
Thuisonderwijs: de verboden oplossing voor thuiszitters

In Nederland gaan zo’n 15.000 kinderen niet naar de basisschool of de middelbare school, terwijl ze wel leerplichtig zijn. Passend onderwijs past hun niet. Biedt thuisonderwijs misschien soelaas? En wat is er waar van geheime contracten?

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Tien jaar Delphimodel Hoogbegaafdheid

Interview met Socioloog en psychotherapeut Maud van Thiel. Ze presenteerde tijdens het symposium 'Hoogbegaafd. Dat zie zó!' op 23 november 2007 het Delphimodel Hoogbegaafdheid. Na 10 jaar maakt Talent samen met Van Thiel en diverse experts de balans op.

Lees verder
Hoogbegaafde meisjes in de klas – Een bijzonder fenomeen

Uit onderzoek blijkt dat er ongeveer net zoveel hoogbegaafde meisjes zijn als jongens. Toch zijn meisjes moeilijker te identificeren als hoogbegaafd, niet alleen voor leerkrachten maar ook voor ouders. Renata Hamsikova springt op de bres voor deze bijzondere, omvangrijke groep getalenteerde kinderen.

Lees verder
HB-portret

Portret van Hasse Engelen, Leeftijd: 11 jaar, Hees (België)

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
‘Je zou denken dat de universiteit een betere omgeving voor hoogbegaafden is’

Interview met studente Eva Fens (20). Ze heeft al lange tijd interesse in het thema hoogbegaafdheid. Zelf heeft ze een klas overgeslagen en ook haar profielwerkstuk op de middelbare school weidde ze aan dit onderwerp. Voor haar eindonderzoek van de studie Social Sciences, Liberal Arts and Sciences aan Tilburg University duikt ze wederom in het thema hoogbegaafdheid.

Lees verder
Suzanne Sjoers (CPS) breekt lans voor sterke rekenaars

In elke groep zitten er wel een paar: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld, ingewikkelde oplossingsstrategieën gebruiken en een grote leerhonger hebben in rekenen. Vaak worden zij instructie-onafhankelijke leerlingen genoemd, die er ‘vanzelf wel
komen’. ‘Een wijdverbreide misvatting’, zegt Suzanne Sjoers.

Lees verder
Les: Het ‘creatief met puntenslijpers’-kwartet

Doel: Oefen visuele creativiteit met slijpsel, en rubriceer daarna wat er gemaakt is tot een speelbaar kwartet.

Lees verder
Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Lees verder