Editie: Jaargang 20 nummer 2 2018

Inhoud
Gratis

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

Kenmerken van hoogbegaafdheid worden geregeld verkeerd geïnterpreteerd en leiden zo tot misdiagnose. Deze creatieve en zeer getalenteerde kinderen krijgen dan te horen dat zij een gedragsstoornis of emotionele stoornis hebben. Zij worden daarvoor ten onrechte behandeld of krijgen onnodige medicatie. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Lees verder
Waarom is er zo weinig animo voor zeer makkelijk lerenden?

‘Hoe kan het dat scholen, dat leraren, niet meer willen weten over hoogbegaafdheid en over de leerbehoeften van zeer makkelijk lerende kinderen? Veel van zulke kinderen krijgen niet het aangepaste onderwijs dat ze nodig hebben en ontwikkelen hierdoor leer- of gedragsproblemen. Interview met Willy de Heer.

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
XS-klas: veilige plek voor HB-kinderen die de basisschool af hebben

Wat te doen met je kind als het twee of drie jaren heeft overgeslagen op de basisschool? Gewoon aanmelden bij een lyceum en laten instromen in een klas waar iedereen een paar jaar ouder is? Niet ideaal. Gelukkig zien we steeds vaker alternatieven. Zoals de XS-klas van het Carolus Borromeus Lyceum in Helmond.

Lees verder
Hoe maak je van de les een succes?

Anouke Bakx is lector Leren en Innoveren aan de Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Tilburg. Al jaren probeert ze de pedagogische voelsprieten van leraren te activeren: ‘De behoefte lijkt wel groter worden. Zeker met dertig kinderen in de klas.’

Lees verder
HB-portret

Portret van Willemijn Knuvers, 7 jaar, groep 5 (voltijds HB).

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
KernTalenten wint snel terrein in Nederland

De KernTalenten-methode van Danielle Krekels komt van oorsprong uit Vlaanderen. Ook in ons land onderschrijven steeds meer mensen het nut en de werking van deze methode. Inmiddels zijn er zo’n vijftig gecertificeerde analisten actief. Reden om een Nederlandse tak op te richten en een feestelijke bijeenkomst te houden.

Lees verder
Opzettelijk onderpresteren – Hoe ga je er mee om in de klas?

Lui, ongemotiveerd, verveeld en de kantjes er van aflopend… Het is het profiel van de begaafde leerling die de leerkracht tot wanhoop kan drijven. Gepensioneerd docent en begaafdheidsexpert Jim Delisle schreef er zijn 20e boek over: Opzettelijk Onderpresteren.

Lees verder
Les: Hoe groeit die plant? (observeren)

Doel: Oefenen met objectief en nauwkeurig kijken. Objectief observeren is de basis van wetenschappelijk denken.

Lees verder
Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Lees verder