Editie: Jaargang 20 nummer 3 2018

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Lees verder
De stelling

In een brief van 14 maart 2018 aan de Tweede Kamer schrijft minister Arie Slob over de extra 15 miljoen euro per jaar die in het regeerakkoord uitgetrokken is voor onderwijs(ondersteuning) aan (hoog)begaafde leerlingen. In 'De stelling' geven verschillende mensen hun reactie.

Lees verder
Hoogbegaafdenonderwijs in Houten niet gebaat bij verzuiling en verzuring

De Plusklas in Houten bestaat 15 jaar. Reden voor een feestje? Ja en nee. Maddy Hageman, vanaf de eerste periode betrokken en secretaris van de stichting en voorzitter Frans Wilke blikken terug op het turbulente verleden en ontvouwen hun plannen voor de toekomst. Goed en laagdrempelig passend onderwijs voor hoogbegaafde kinderen is volgens Hageman en Wilke niet gebaat bij verzuiling en verzuring.

Lees verder
Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Lees verder
Digitale dynamische test in ontwikkeling

Bart Vogelaar werkt momenteel aan de ontwikkeling van een nieuwe digitale test. Digitaal testen heeft een aantal voordelen vertelt Vogelaar. Daarnaast werkt hij aan een nieuw wetenschappelijk artikel over hoe kinderen taken aanpakken. Het artikel verschijnt vermoedelijk eind 2018.

Lees verder
‘Het is fijn om mensen om je heen te hebben die hetzelfde denken als jij’

Hoogbegaafdheidsportret van Sytske Poppen 15 jaar, 4 gymnasium.

Lees verder
Carla’s corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Lees verder
‘Hoogbegaafden zijn empathischer’

Nellie Duisterwinkel en Sanne Kleiborn, 17 jaar, leerlingen van 6 vwo (technasium) aan het Christelijk Lyceum Delft, onderzochten het verband tussen hoogbegaafdheid en empathie en schreven daar hun profielwerkstuk over. Ze trokken de conclusie dat hoogbegaafde mensen gemiddeld genomen empathischer zijn dan niet-hoogbegaafden.

Lees verder
Wat heb ik nodig? Hoe leer ik? Wie kan mij dat leren? = maatwerk

Voor kinderen die niet op een school worden toegelaten of daar niet kunnen leren, is thuisonderwijs niet verboden. Thuisonderwijs is dan een recht dat de overheid moet faciliteren. Enkel omdat wij met elkaar hebben afgesproken dat ieder kind recht heeft op onderwijs.

Lees verder
‘Wat was het mooi geweest als iemand gezien had dat zij dat talent had.’

Tijdschrift Talent organiseerde in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum op 5 april 2018 het jaarlijkse congres ‘Talent in de klas’. Plenaire sprekers waren Kindertalentenfluisteraar Els Pronk en hoogbegaafdheidsexpert professor dr. Tessa Kieboom. Daarnaast konden de 130 aanwezige leerkrachten kiezen uit 8 inspirerende workshops. Na afloop waren de reacties bijzonder positief. ‘Dat hebben mensen als wij nodig.’

Lees verder
Les: Dicht een kwintijn

Doel: Oefenen met creativiteit, woordenschat en strakke (dicht-)regels, maar ook met grammatica (ontleden).

Lees verder
Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Lees verder