Heel Holland Bakt is een populair programma. Jong en oud geniet ervan. Persoonlijk heb ik meer op met het VPRO-programma ‘Taarten van Abel’. Siemon de Jong bakt in dit programma samen met zijn jonge ‘bakkersassistenten’ kleurrijke en overdadig versierde taarten. Kinderen van 9 tot 12 kunnen bakker Siemon een brief schrijven waarom zij vinden dat iemand in het zonnetje gezet moet worden en dus een taart verdient.
Editie: Jaargang 21 nummer 5 2019
‘In de begeleiding van (hoog)begaafde kinderen wordt te veel nadruk gelegd op het cognitieve aspect.’
Metropool of krimpregio: hoogbegaafde leerlingen vind je overal. Dus ook in regio’s die begrensd worden door een buurland of door de zee, zoals Walcheren. Dus op naar Oost-Souburg, gemeente Vlissingen, waar de enige basisschool voor HB-onderwijs voor Zuid-Beveland staat.
Het auditorium zit propvol leerlingen, ouders, familie en vrienden. De geslaagden pik je er zo uit: mooiste kleren aan, trotse grijns op het gezicht. Eindelijk klaar met de middelbare school, eindelijk klaar voor een studie of tussenjaar. Maar eerst nog even de diploma-uitreiking. Voordat de leerlingen met hun
mentorklas naar hun lokaal gaan om de diploma’s te tekenen, heeft de school een uur uitgetrokken voor maar liefst acht toespraken.
Deze keer in Nieuws:
- HB Ondernemersdagen
- Vernieuwde Mensa Fonds Awards
- Roman: the gifted school
- Zijnswijzers
- Dubbel bijzondere kinderen doen het beter
- SlimmerIQuiz
In Challenge:
- Puzzelpost
- NK Risk 2020
- Provinciaal Jeugddebat
- NK debatteren voor scholieren
- Beverwedstrijd
Dat hoogbegaafden op hun dooie akkertje hun schooltijd doorlopen, is een wijdverbreid en hardnekkig mistverstand. Voor veel HB’ers is de basisschool een periode waarin zich de verschillen met leeftijdsgenoten op pijnlijke wijze manifesteren en waar pogingen aan te haken bij voorbaat gedoemd lijken te mislukken. Peter Riezebos kan erover meepraten. Dat hij staat waar hij nu staat, is even verwonderlijk als hoopgevend.
In deze les halen we de kennis over kansrekenen even op met een aantal opdrachten, waarbij de leerlingen hun antwoord moeten onderbouwen, zodat u ziet of ze het begrijpen, of dat u nog wat uitleg moet geven. Daarna komt het echte denkwerk: kunnen de leerlingen hun kennis en inzicht nu creatief inzetten om zelf nieuwe opdrachten te maken voor elkaar?
David komt al een tijdje twee keer per week bij WALHALLAb Arnhem. Hij is acht jaar en heeft vrijstelling van leerplicht. Al drie weken werken we samen aan de chillhoek. We leren elkaar steeds beter kennen. Nu zitten we op de zolder van de kerk waarin WALHALLAb huist en stofferen oude matrassen om een bank van te maken. Samen spelden ….
Deze keer in Gaaf!:
- Het hele soepzootje, Gottmer, € 14,99
- Een spectaculaire wereld van vlinders, Van Goor, € 22,99
- Het onwijs grote filosofie doeboek op reis, Filosofie Magazine, € 12,50
- The hate u give, Moon young adult, € 15,-
Annemieke van Manen duikt in de woelige wereld van de leerplicht. De gevangenistaal die de overheid erop nahoudt, joeg haar de stuipen op het lijf. Als ouder heeft ze nooit met leerplicht te maken gehad, maar toen ze dit las, leek het haar beter dat zo te houden.
Mika’s moeder vroeg mij: ‘Hoe kan het toch dat hij als peuter en kleuter door iedereen zo slim werd gevonden en nu moet blijven zitten?’ Mika was toen bijna 7 en altijd buiten met vriendjes. Spelend met modder of met planken, of dieren. Als de juf (wéér) iets uitlegde, keek hij naar buiten. Dus het alfabet kende hij niet, maar hij wist zóveel wel. De school noemde ...
Deze keer:
- HoogbeGAAFd leven van 0 tot 100 jaar. Inzichten uit de praktijk en wetenschap voor hoogbegaafden, ouders, leraren, hulpverleners en werkgevers. Marianne van Gelder.
- Oplossingsgericht behandelen en coachen. 365 vragen voor therapeuten en coaches en Oplossingsgericht
organiseren en veranderen. Lara de Bruin. Uitgeverij Hogrefe.
- Het Grote Vooruitwerklabboek. Deel 3. Els Schrover.Stichting Ontwikkeling Leermethoden.
Hoe lang weet je al dat je hoogbegaafd bent? ‘Ik hoorde het toen ik 7 of 8 was. Ik heb lang gedacht dat het niet waar was, omdat ik geen supergoede cijfers haalde. Ik ging ervan uit dat ik naar de mavo zou gaan, of net havo zou halen. Pas sinds de uitslag van de NIO-eindtoets een jaar geleden, weet ik zeker dat ik heel slim ben.’
Elf jaar werkt Lineke van Tricht van Bureau Talent al aan haar Talentprojecten. Op 27 juni 2019 bekroonde Het Duitse Genootschap voor Pedagogiek en Informatie het digitale platform met verrijkingsprojecten voor (hoog)begaafde leerlingen met de Comenius Siegel, een prijs voor de meest innovatieve educatieve producten uit Europa. “We willen leerlingen tot bloei laten komen.”