Editie: Jaargang 22 nummer 3 2020

Inhoud en voorwoord
Gratis

De nood is ineens zo hoog, dat schijnbaar alle onderwijswetten gebroken worden. Wat is of gaat er nog normaal? Renata Hamsikova schreef in een mail aan haar achterban: ‘Nu thuisonderwijs ineens mogelijk is zonder een rechtszaak, is het fijn om te ervaren hoe je hoogbegaafde kind thuis leert en zich ontwikkelt. ...

Lees verder
De Stelling: ‘Ouders moeten hun hoogbegaafde kind meer ruimte geven’

In 2017 kopte het Algemeen Dagblad: ‘Wonderkind Laurent (7) doet hartonderzoek in het AMC’. Laurent Simons had net de eerste twee jaar van het gymnasium afgerond en besloot zijn vakantie in het AMC door te brengen. Dat meldde de vader van Laurent. ‘Laurent doet zelf liever geen interviews. Hij is meer een denker dan een prater’, vertelde hij aan de verslaggever van de krant. ...

Lees verder
Ouders blij met Bavinckschool

‘Wij van WC-eend adviseren: WC-eend!’ Logisch. Net zo logisch is het dat directies van scholen graag vertellen wat hun goed afgaat – en
niet waarin ze tekortschieten. Daarom laten we dit keer niet (zozeer) de schoolleiding aan het woord, maar enkele ouders. Wat vinden zij dat goed gaat op de Dr. H. Bavinckschool in Dordrecht en wat beter kan?

Lees verder
Wat hoogbegaafde willen van hun begeleider

‘Wat fijn dat je een man bent’, hoorde ECHA-specialist hoogbegaafdheid Sjoerd Dirk Meijer keer op keer van ouders die hun zoon kwamen aanmelden voor begeleiding. Kennelijk vermoeden veel ouders een betere klik met een man – en een beter aansluitende begeleiding. Dat was voor hem de aanleiding om voor zijn ECHA-scriptie onderzoek te doen naar hoogbegaafde jongens en hun begeleidingsbehoefte.

Lees verder
Column Floor Raeijmaekers – De meeste mensen deugen – echt!

Een tijd geleden las ik het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman en ik was meteen verkocht. De stevig onderbouwde positieve en optimistische blik op mensen die het boek weergeeft, is enorm inspirerend en maakt het wat mij betreft een must-read voor iedereen.

Lees verder
Kort Nieuws en Challenge

- Evaluatie passend onderwijs
- Hoogbegaafd in crisistijd
- Tweede Kamer: geen eigen bijdrage voor ouders van hoogbegaafde kinderen
- Bore-out bij hoogbegaafden
- Symposium Christelijke leerlijn voor hoogbegaafden
- Jubileum IHBV
- Hoogbegaafdheidstelefoon voor eerste hulp
- Meer dan slim
- Bestuursplacemat talentontwikkeling

In Challeng:
- Document Nederland junior
- Online bordspellen spelen
- Artcadia
- Phoenix Wright: Ace attorney
- Imagination at work

Lees verder
Rubriek Vooruit. Kwartetten!

Les: Je eigen kwartet+ maken
Leerdoel: Analyse van de opbouw van een kwartet; creativiteit in het bedenken van onderwerpen en voorbeelden; sociaal-emotioneel elkaar beter leren kennen
Doelgroep: Leerlingen PO-bovenbouw; VO-brugklas
Tijdsduur: Maken van het kwartet (plusminus 10 onderwerpen): 1 uur, ook geschikt als project.

Lees verder
Calvijn College in Middelburg biedt meer voor meerbegaafden

Martijn de Bel, docent Lichamelijke Oefening en Science, kreeg drie jaar geleden out of the blue de vraag of hij coördinator hoogbegaafdheid wilde worden. Met behulp van de door hem aangevraagde LOF-subsidie én de hulp van collega’s bedde hij meer- en hoogbegaafdenbeleid in in het Calvijn College in Middelburg.

Lees verder
Rekensterke leerlingen herkennen, uitdagen en begeleiden
Gratis

In dit artikel vertelt Wies Duits (leerkracht Explora) over de arrangementen die aangeboden worden op brede school Het Anker voor sterke rekenaars en hoe de leerkracht geholpen wordt in het kiezen van het passende arrangement bij sterke rekenaars. Naast een stroomschema om tot passend rekenaanbod te komen krijgt u tips over hoe het rekenonderwijs aan sterke rekenaars kan aansluiten bij de leerlingen.

Lees verder
Column Maddy Hageman Intensiteit in tijden van corona

Deze column liep ik uit te stellen. Corona is ‘all over’ en ik dacht ‘in de Talent kan ik toch niet over corona schrijven! Misschien is het een achterhaald onderwerp als het blad op de mat valt.’ Wat geen optimisme was, maar keiharde ontkenning… Natúúrlijk blijft dit nog maanden ons hele leven beïnvloeden. Dus daar gaan we. ...

Lees verder
HB-portret van Raven Irion (14)

‘Ik ontwikkelde de mindset: ‘mensen mogen me toch niet’’
Sinds wanneer weet jij dat je hoogbegaafd bent? ‘Ik ben mijn hele leven al vol energie en druk. In groep 3 zat ik altijd te bewegen op mijn stoel. De andere kinderen hadden daar last van. En ze vonden het ook niet leuk dat ik meer wist dan zij.' ...

Lees verder
Deze keer in GAAF:

- Van bij ons - Morgan Senden - Clavis - € 22,95
- Alles wat was - Kluitman - € 18,99
- De Programmeerbende - Inge Strijker - De Onderstroom - € 14,95
- Eén vos - Kate Read - Lemniscaat - € 14.95

Lees verder
Het onderwijsmanifest van professor Ton Mooij
Gratis

Het onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen is nog altijd zeer problematisch. Wettelijk verplicht echter is dat onderwijs de individuele ontwikkelings- en leerprocessen van alle leerlingen continu stimuleert. Hoe ziet dit ‘Optimaliserend Onderwijs’ er uit en hoe is het in scholen te realiseren?

Lees verder