Uitslag van de rekenspellenwedstrijd 2018 – 2019
Lees verder

Jaargang 38 nummer 5 2019

Verslag van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ (Jrg 38 nr 5, 2019)
Gratis
Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)
Gratis
Van de redactie – De waarde van geld (jrg 38 nr 5, 2019)

Cathe Notten, hoofdredacteur van Volgens Bartjens, vertelt over de inhoud en de thema's van deze editie van het blad.

Gratis
Probleemoplossen voor alle leerlingen (jrg 38 nr 5, 2019)

Probleemoplossen is leuk en belangrijk voor alle leerlingen. Het stimuleren van probleemoplossende vaardigheden als analytisch en creatief wiskundig denken is daarom in alle groepen en voor alle leerlingen van belang. In dit artikel geeft Marc van Zanten hiervoor vier concrete idee├źn die elke leerkracht eenvoudig kan aanpassen voor de leerlingen in de eigen groep.

De wiskunde van het touwtrekken (jrg 38 nr 5, 2019)

Het spelen van jonge kinderen in de voorschoolse situatie is heel geschikt voor het leren van taal en rekenen-wiskunde. Nu is het eenvoudiger om vooraf activiteiten rond wiskundige begrippen te bedenken dan deze wiskunde te herkennen in spontaan spel van kinderen. Maar door het spel door een wiskundige bril te bekijken kan de pedagogisch medewerker de wiskunde in het spel benadrukken en verrijken.

En de winnaar is… (jrg 38 nr 5, 2019)

De vijfde rekenspellenwedstrijd voor scholen en pabostudenten leverde weer veel mooie spellen op. Het was dan ook niet makkelijk voor de jury om het beste rekenspel te kiezen. Maar uiteindelijk waren ze eruit: Het Dierenspel won de eerste prijs!

Gratis
Alle artikelen