Nieuwe online omgeving voor abonnees
Lees verder

Jaargang 38 nummer 3 2019

Van de redactie (jrg. 38 nr. 3, 2019)

Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.

Gratis
Bewijs uit het gerijmde – Berekenend (jrg. 38 nr. 3, 2019)

Huisdichter Jaap van Lakerveld vraagt zich af waarom het woord 'Berekenend' toch zo'n slechte reputatie heeft...

Meer dan rekenvaardig (jrg. 38 nr. 3, 2019)

Dit schooljaar komt een aantal uitgeverijen op de NOT met een nieuwe of vernieuwende rekenmethode. Voor veel scholen is dit ook het jaar dat zij een nieuwe editie van hun eigen methode kiezen. Of switchen ze naar een andere methode?

Groetjes van groep vier – Van vouwblaadjes tot terras

Juf Lia van Diem wil in haar tuin een terras maken van 20 tegels. Op hoeveel manieren kan dat? En welk terras heeft dan de grootste oppervlakte?

Hoe denken wij over ons rekenonderwijs? (jrg. 38 nr 3, 2019)

Op veel scholen wordt in de komende jaren gezocht naar een nieuwe reken-wiskundemethode. Hoe kies je een methode die past bij de visie van je school? De auteurs pleiten om het eigen reken-wiskundeonderwijs eerst eens kritisch te bekijken, zodat een school beter weet aan welke criteria een nieuwe methode zou moeten voldoen.

Rekenen op kaartjes (jrg. 38 nr. 3, 2019)

De auteurs beschrijven hoe je als leerkracht of rekencoördinator spellen kunt zoeken die niet alleen specifiek passen bij de doelen van de rekenles maar juist ook hoe je zelf bij bepaalde rekendoelen een eenvoudig spel kunt bedenken of kinderen aanmoedigen om dit te doen.

Gratis
Alle artikelen