rekenspellenwedstrijd | stuur je spel in voor 1 februari
Doe mee met de rekenspellenwedstrijd en lever voor 1 februari je rekenspel in!
Lees verder

Jaargang 38 nummer 4 2019

Meetkunst op de Pabo Hogeschool Rotterdam (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Wat hebben tweedejaars pabostudenten nodig om een meetkunstactiviteit te doordenken, te ontwerpen en uit te voeren op de basisschool?

Gratis
Een ezel stoot zich in het algemeen… Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Ulmeå, Zweden (jrg. 38 nr.4, 2019)

In dit artikel worden belangrijke vragen over het onderwijs aangestipt naar aanleiding van het bezoek aan een conferentie.

Gratis
Redactioneel – Niet zonder problemen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Redactioneel van de hoofdredacteur van Volgens Bartjens, Cathe Notten.

Gratis
Leren rekenen zonder problemen? Directe instructie met uitgewerkte voorbeelden (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

In de kerndoelen van het rekenonderwijs lezen we dat de rekenkennis- en vaardigheden in praktische situaties toepasbaar moeten zijn. Die toepasbaarheid wordt echter sterk belemmerd als het onderwijs uitsluitend is gericht op het aanleren van rekentrucjes en procedures zonder inzicht. Directe instructie met uitgewerkte voorbeeldopgaven kan op zich nuttig zijn om begrip en inzicht te bevorderen. Maar dat is vaak niet het geval.

Kleine kinderen worden groot – Ontdekkingen (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

Tijdens de fietstocht van school naar huis vertelt Joris van 10 over de rekenontdekking die hij op school heeft gedaan.

Op 10 mikken – Redeneren over grafieken en statistiek in groep 4 (Jrg 38 nr. 4, 2019)

Met grafieken kun je een serie gegevens bekijken in hun samenhang. Er valt van alles af te lezen uit de vorm van een grafiek. In dit artikel onderzoeken de auteurs of kinderen in groep 3 / 4 al in staat zijn om – binnen een heel concrete context – te redeneren over de vorm van een grafiek en de verdeling van de gegevens.

Alle artikelen