Doen Jaargang 35 nummer 1 2015 Gratis

Wedstrijd: Wie maakt het beste rekenspel? (Jrg. 35, nr. 1, 2015)

Door: Anneke Noteboom

Voor wie is deze wedstrijd?

Alle leerlingen van basisscholen in Nederland kunnen meedoen

 

Wat is de hoofdprijs?

Een jury van kinderen, ouders, leraren en rekenspecialisten kiest het mooiste spel. Het spel dat de hoofdprijs wint wordt door spellenfabrikant 999 Games* in het echt gemaakt, zodat het misschien wel in de winkel verkocht kan worden. Verder zijn er nog veel andere prijzen die je kunt winnen.

Wat moet je doen?

  • Bedenk een rekenspel dat je op school kunt spelen. Bedenk het alleen, met een vriend of vriendin, met je ouders, juf of meester, of met je hele klas. Lees hier hoe je een goed rekenspel maakt.
  • Maak het spel, noteer de spelregels en stuur het naar ons toe. Lees hier hoe je mee kunt doen.
  • Stuur je spel in voor 15 februari 2016! De jury gaat dan kijken wat het mooiste rekenspel is
  • En dan moet je wachten tot de uitslag op 15 maart! Die wordt bekend gemaakt tijdens de uitreiking van de Nationale Onderwijsprijzen in maart 2015.
  • Heb je een prijs gewonnen? Dan laten we je dit weten per e-mail (vergeet dus niet je e-mailadres mee te sturen!). En natuurlijk vertellen we er over in ons tijdschrift Volgens Bartjens

 

10 tips voor een goed rekenspel voor op school

    1. Vinden andere kinderen je spel leuk? Speel je spel met andere basisschoolkinderen en kijk of jullie plezier hebben en waar je het nog verbeteren kunt.
    2. Kunnen de spelers tot het eind een kans hebben om beter te worden en te winnen? Dat is handig omdat iedereen dan tot het eind goed meedoet.
    3. Kunnen de spelers door handig of slim te spelen meer kans maken om te winnen?
    4. Zorg dat je elkaar verslaat door handig en slim te spelen, niet door bijvoorbeeld schieten of vernietigen.
    5. Kun je het spel snel aan andere kinderen uitleggen? Een goed spel heeft simpele spelregels. Het spel is zo uit te leggen dat spelers het (bijna) meteen kunnen gaan spelen.
    6. Je spel duurt ongeveer tussen de tien en twintig minuten. Dan is het niet te lang en niet te kort.
    7. Kan het spel gemakkelijk in de klas worden gespeeld? Verzin geen spel waarbij je bijvoorbeeld hard moet rennen of je veel lawaai moet maken. Dat is niet handig in de klas!
    8. Je kunt het spel (ook) spelen met 2 of 3 spelers. Dan kun je het op school tussendoor handig spelen.
    9. Je moet erbij rekenen! In je rekenspel moet echt veel gerekend worden, zodat je daar sneller, slimmer of handiger in kunt worden. Het mag niet te moeilijk zijn voor kinderen van de basisschool. Vraag hierbij hulp van je leerkracht. Die kan goed bekijken of je van het spel beter wordt in rekenen.
    10. Speel het spel ook met je vader, moeder, opa of oma en vraag wat zij ervan vinden en of ze nog tips hebben zodat het nog beter wordt.

Hoe doe je mee?

  • Leerlingen doen mee. Hun leerkracht of ouders kunnen daarbij helpen.
  • Ontwerp het spel, zorg dat het met rekenen te maken heeft en kijk goed voor welke groep of groepen het is: wie leren ervan?
  • Maak je spel, bijvoorbeeld het speelbord, de kaartjes, enzovoort. En schrijf duidelijke spelregels. Het mag natuurlijk geen spel zijn dat al bestaat.
  • Stuur je spel met je spelregels voor 15 februari 2015 naar ons:

    NVORWO Rekenspelwedstrijd
    p/a Smakterveldweg 14
    5803 AK Venray

    Vergeet niet je eigen naam, adres, telefoonnummer en e-mailadres erbij te doen. Doe er ook een foto bij van jou zelf met het spel.
  • Je krijgt altijd een reactie op je ontwerp, ook als je niet gewonnen hebt. De winnaars maken we bekend via de mail en via de website www.volgens-bartjens.nl. En natuurlijk ook in het rekentijdschrift Volgens Bartjens.
  • Na afloop krijg je je spel terug. Want je wilt dat natuurlijk zelf weer kunnen spelen!

Tafel van 10

Download hier het digitale boekje: Tafel van 10; beter samen spelen. Hierin vind je meer tips en voorbeelden van rekenspellen.

 

Vragen?
Heb je nog vragen? Mail ze dan aan de webredactie van Volgens Bartjens! Wij zorgen dat je zo snel mogelijk antwoord krijgt.

___________________________________

*Als het spel geschikt is, wordt het door 999Games uitgegeven. Ook kan 999Games je spel veranderen.

Bron: Volgens Bartjens, jaargang 35, nummer 1
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder