Columns Jaargang 38 nummer 1 2018 Gratis
Bewijs uit het gerijmde - Jong geleerd (Jaap van Lakerveld, Volgens Bartjens jrg 38 nr 1, 2018)

Bewijs uit het gerijmde – Jong geleerd (jrg 38 nr. 1, 2018)

Door: Jaap van Lakerveld

Jaap van Lakerveld geeft al rijmend veel voorbeelden van hoe er van kinds af aan overal rekenen-wiskunde is, als je het maar wilt zien...

Bron: Volgens Bartjens, jaargang 38, nummer 1 (2018)
Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige idee├źn te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Lees verder
Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Lees verder