Weten Jaargang 36 nummer 4 2017

Denkend rekenen en rekenend denken leren – Didactisch credo van Ed de Moor historisch gezien

In december 2016 overleed Ed de Moor. Ed de Moor schreef in Volgens Bartjens de rubriek ‘Vroeger’. Het was zijn opvatting
dat er ‘zonder verleden geen toekomst’ was. Bij het nadenken over de toekomst van het rekenonderwijs is het dan ook van
belang om naar het verleden te kijken, zoals Adri Treffers in dit artikel wil laten zien.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Ontwikkeling en onderzoek – Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)

Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? (jrg 38 nr. 3, 2019)

Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het onderwijsleerproces en reken-wiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.

Lees verder