Weten Jaargang 38 nummer 5 2019 Gratis
Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie - Volgens Bartjens ontwikkeling en onderzoek (Treffers, 2019)

Ontwikkeling en Onderzoek – Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)

Door: Treffers, A. (2019).

Men kan leerlingen beter via directe instructie laten (in)zien hoe je problemen oplost, dan ze zelf problemen te laten oplossen – aldus de basisstelling van de zogenoemde Cognitive Load Theory (CLT). Sweller, de grondlegger van deze onderwijstheorie, heeft onlangs beschreven hoe hij tot deze opzienbarende opvatting is gekomen: de oorsprong ervan blijkt
in de uitkomsten van een rekenexperiment te liggen. In dit artikel wordt echter aangetoond dat dit experiment zowel wiskundig als onderzoekmatig onder de maat is. Vervolgens laten we zien dat de vergelijkende onderzoeken die deze cognitieve onderwijstheorie zouden ondersteunen evenmin de toets van de kritiek kunnen doorstaan. Mathematisch- didactische (onderzoeks-)analyses van modelvoorbeelden vormen de basis van de bezwaren die tegen de CLT als onderwijstheorie zijn in te brengen.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 41-48
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder