Weten Jaargang 38 nummer 5 2019 Gratis
Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie - Volgens Bartjens ontwikkeling en onderzoek (Treffers, 2019)

Ontwikkeling en Onderzoek – Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)

Door: Treffers, A. (2019).

Men kan leerlingen beter via directe instructie laten (in)zien hoe je problemen oplost, dan ze zelf problemen te laten oplossen – aldus de basisstelling van de zogenoemde Cognitive Load Theory (CLT). Sweller, de grondlegger van deze onderwijstheorie, heeft onlangs beschreven hoe hij tot deze opzienbarende opvatting is gekomen: de oorsprong ervan blijkt
in de uitkomsten van een rekenexperiment te liggen. In dit artikel wordt echter aangetoond dat dit experiment zowel wiskundig als onderzoekmatig onder de maat is. Vervolgens laten we zien dat de vergelijkende onderzoeken die deze cognitieve onderwijstheorie zouden ondersteunen evenmin de toets van de kritiek kunnen doorstaan. Mathematisch- didactische (onderzoeks-)analyses van modelvoorbeelden vormen de basis van de bezwaren die tegen de CLT als onderwijstheorie zijn in te brengen.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(5), 41-48
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en onderzoek: Rekenen-wiskunde van … tot … (jrg 39 nr. 5, 2020)

In januari 2020 vond de 38e Panama-conferentie plaats. Het conferentiethema 'Rekenen-wiskunde van ... tot ...' verwees naar doorgaande ontwikkelingen op verschillende terreinen die verband houden met het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer en iris Verbruggen doen verslag.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek: Wiskunde in het nieuws (jrg 39 nr. 5, 2020)

In de eerste bijeenkomsten rekenen-wiskunde van de lerarenopleiding leraar basisonderwijs op Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar is gezocht naar een goede verbinding tussen 2 aspecten van professionele gecijferdheid en didactiek van rekenen-wiskunde, In dit artikel beschrijven de auteurs de opzet en opbrengsten van een serie van 3 bijeenkomsten over 'Wiskunde in het nieuws'.

Lees verder