Weten Jaargang 35 nummer 5 2016 Gratis
Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek - Een empirische vergelijking van de klassieke staartdeling en de hammethode (Ellis, 2016)

Ontwikkeling en Onderzoek – Een empirische vergelijking van de klassieke staartdeling en de hap-methode in een ROC (jrg 35 nr. 5, 2016)

Door: Ellis, J.L. & Van de Veerdonk, Th. (2016)

De auteurs onderzochten het effect van het aanleren of herhalen van de staartdeling op 2 verschillende manieren in het mbo. Als uitgangspunt kozen zij de praktijk van het onderwijs, waar voor het aanleren slechts 1 uur beschikbaar is.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 35(5), 41-56
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs

Vanwege het toenemende belang van data in onze samenleving is het belangrijk dat burgers leren geldige inferenties te maken op basis van data. In de voorstellen voor een nieuw rekenen-wiskundecurriculum wordt dan ook voorgesteld om basisschoolleerlingen al kennis te laten maken met redeneren over steekproeven.

Lees verder
Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren (jrg 39 nr 2, 2019)

Lerarenopleiders rekenen-wiskunde willen hun curriculum zo efficiënt en effectief mogelijk inrichten voor een optimale voorbereiding van de student op het vak van leraar basisonderwijs. Veel opleiders zien daarbij graag dat hun studenten in aanraking komen met onderzoekend leren in het domein van rekenen-wiskunde. In dit artikel wordt onderzocht hoe lerarenopleiders basisonderwijs de Grote Rekendag in hun curriculum gebruiken om hun studenten te leren hoe ze onderzoekend kunnen onderwijzen.

Lees verder