Weten Jaargang 38 nummer 4 2019 Gratis
Een ezel stoot zich in het algemeen - Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (Hendrikse, 2019)

Ontwikkeling en Onderzoek – Een ezel stoot zich in het algemeen… Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Ulmeå, Zweden (jrg. 38 nr.4, 2019)

Door: Hendrikse, H.P. (2019).

In dit artikel worden belangrijke vragen over het onderwijs aangestipt naar aanleiding van het bezoek aan een conferentie.

In het onderwijs is er een aantal vragen die keer op keer gesteld (moeten) worden, ook al is de terminologie die gehanteerd wordt in de loop van de tijd net even anders en ligt het accent van de vraag net iets anders. In dit artikel worden enkele van dit soort vragen aangestipt naar aanleiding van het bezoek aan een conferentie.

Het gaat om vragen als

  • Welk soort onderzoek naar wiskundeonderwijs is wenselijk?
  • Welke kwesties spelen er wanneer onderwijs geindividualiseerd wordt?
  • Wat zou de focus van ons onderwijs moeten zijn?
  • Wat leert ons onderwijs de leerlingen over de aard van wiskunde?
  • Is de standaard die vaak gehanteerd wordt voor onderzoek een beperking waardoor waardevolle vormen van onderzoek niet (langer) geaccepteerd worden?
  • Is het gesprek in klassen met digitale materialen waar iedere leerling met zijn eigen opdrachten bezig is levendig of verstomd?
  • Valt het studenten op dat er bij opdrachten vaak alleen naar getallen als antwoord gevraagd wordt en er vragen uit de hogere lagen van de indeling van Bloom ontbreken?
  • Op welke plaats van de ranglijst staat Nederland wereldwijd als het gaat om het waarderen van de kracht en schoonheid van de wiskunde?
Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 41-45
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Redeneren over steekproeven op de lerarenopleiding basisonderwijs

Vanwege het toenemende belang van data in onze samenleving is het belangrijk dat burgers leren geldige inferenties te maken op basis van data. In de voorstellen voor een nieuw rekenen-wiskundecurriculum wordt dan ook voorgesteld om basisschoolleerlingen al kennis te laten maken met redeneren over steekproeven.

Lees verder
Lerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren (jrg 39 nr 2, 2019)

Lerarenopleiders rekenen-wiskunde willen hun curriculum zo efficiënt en effectief mogelijk inrichten voor een optimale voorbereiding van de student op het vak van leraar basisonderwijs. Veel opleiders zien daarbij graag dat hun studenten in aanraking komen met onderzoekend leren in het domein van rekenen-wiskunde. In dit artikel wordt onderzocht hoe lerarenopleiders basisonderwijs de Grote Rekendag in hun curriculum gebruiken om hun studenten te leren hoe ze onderzoekend kunnen onderwijzen.

Lees verder