Weten Jaargang 38 nummer 4 2019 Gratis
Een ezel stoot zich in het algemeen - Volgens Bartjens Ontwikkeling en Onderzoek (Hendrikse, 2019)

Ontwikkeling en Onderzoek – Een ezel stoot zich in het algemeen… Reflectie naar aanleiding van de PME42 in Ulmeå, Zweden (jrg. 38 nr.4, 2019)

Door: Hendrikse, H.P. (2019).

In dit artikel worden belangrijke vragen over het onderwijs aangestipt naar aanleiding van het bezoek aan een conferentie.

In het onderwijs is er een aantal vragen die keer op keer gesteld (moeten) worden, ook al is de terminologie die gehanteerd wordt in de loop van de tijd net even anders en ligt het accent van de vraag net iets anders. In dit artikel worden enkele van dit soort vragen aangestipt naar aanleiding van het bezoek aan een conferentie.

Het gaat om vragen als

  • Welk soort onderzoek naar wiskundeonderwijs is wenselijk?
  • Welke kwesties spelen er wanneer onderwijs geindividualiseerd wordt?
  • Wat zou de focus van ons onderwijs moeten zijn?
  • Wat leert ons onderwijs de leerlingen over de aard van wiskunde?
  • Is de standaard die vaak gehanteerd wordt voor onderzoek een beperking waardoor waardevolle vormen van onderzoek niet (langer) geaccepteerd worden?
  • Is het gesprek in klassen met digitale materialen waar iedere leerling met zijn eigen opdrachten bezig is levendig of verstomd?
  • Valt het studenten op dat er bij opdrachten vaak alleen naar getallen als antwoord gevraagd wordt en er vragen uit de hogere lagen van de indeling van Bloom ontbreken?
  • Op welke plaats van de ranglijst staat Nederland wereldwijd als het gaat om het waarderen van de kracht en schoonheid van de wiskunde?
Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(4), 41-45
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder