Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 2 2018 Gratis

Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Door: Op den Kamp, R. (2018).

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Basisschoolleerlingen en studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs ervaren regelmatig moeilijkheden met het oplossen van verhoudingsproblemen. Aan de hand van twee parallelle experimenten is duidelijk geworden dat vooral het berekenen van de schaal en het volume van kubische vormen heikele punten zijn. Daarnaast is gebleken dat leerlingen veel opener naar een verhoudingsprobleem kijken dan studenten. Er zijn aanwijzingen gevonden dat leerlingen door het voeren van open gesprekken en de focus op het beredeneren tijdens reken-wiskundelessen worden aangezet tot het denken over verhoudingen. Het lesmateriaal van de Grote Rekendag kan hierbij ondersteunen, omdat het gericht is op onderzoekend leren en beredeneren, en aansluit op de belevingswereld van leerlingen.

Bron: Volgens Bartjens – ont- wikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46
Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige ideeën te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Lees verder
De beurs op met de klas (jrg 38 nr. 2, 2018)

Rekenen met geld heeft direct betekenis voor leerlingen. Een goede reden om geld in te zetten in een interactieve rekenles. Het Beursspel blijkt niet alleen een mooi spel om leerlingen aan het rekenen te krijgen maar zeker ook om te leren reflecteren op hun eigen handelen en het gebruik van bepaalde bewerkingen. Onder het motto 'Geld krijgt pas zijn werkelijke waarde als je er iets mee doet!' bespreken de auteurs van dit artikel hoe je dit spel kunt gebruiken in je klas.

Lees verder