Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 2 2018 Gratis

Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Door: Op den Kamp, R. (2018).

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Basisschoolleerlingen en studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs ervaren regelmatig moeilijkheden met het oplossen van verhoudingsproblemen. Aan de hand van twee parallelle experimenten is duidelijk geworden dat vooral het berekenen van de schaal en het volume van kubische vormen heikele punten zijn. Daarnaast is gebleken dat leerlingen veel opener naar een verhoudingsprobleem kijken dan studenten. Er zijn aanwijzingen gevonden dat leerlingen door het voeren van open gesprekken en de focus op het beredeneren tijdens reken-wiskundelessen worden aangezet tot het denken over verhoudingen. Het lesmateriaal van de Grote Rekendag kan hierbij ondersteunen, omdat het gericht is op onderzoekend leren en beredeneren, en aansluit op de belevingswereld van leerlingen.

Bron: Volgens Bartjens – ont- wikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en onderzoek – Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)

Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Wat werkt (niet) in het reken-wiskundeonderwijs? (jrg 38 nr. 3, 2019)

Review van wetenschappelijk onderzoek naar de samenhang tussen het onderwijsleerproces en reken-wiskundeprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.

Lees verder