Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 2 2018 Gratis

Ontwikkeling en Onderzoek – Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Door: Op den Kamp, R. (2018).

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Basisschoolleerlingen en studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs ervaren regelmatig moeilijkheden met het oplossen van verhoudingsproblemen. Aan de hand van twee parallelle experimenten is duidelijk geworden dat vooral het berekenen van de schaal en het volume van kubische vormen heikele punten zijn. Daarnaast is gebleken dat leerlingen veel opener naar een verhoudingsprobleem kijken dan studenten. Er zijn aanwijzingen gevonden dat leerlingen door het voeren van open gesprekken en de focus op het beredeneren tijdens reken-wiskundelessen worden aangezet tot het denken over verhoudingen. Het lesmateriaal van de Grote Rekendag kan hierbij ondersteunen, omdat het gericht is op onderzoekend leren en beredeneren, en aansluit op de belevingswereld van leerlingen.

Bron: Volgens Bartjens – ont- wikkeling en onderzoek, 38(2), 41-46
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Effecten van inductief en deductief reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Op de lerarenopleiding basisonderwijs van Hogeschool Rotterdam is met een quasi-experiment in 10 klassen het verschil in effect gemeten van inductief en deductief onderwijs op studentprestaties, interactie en type docentvragen bij het onderdeel meten.

Lees verder
Ontwikkeling en Onderzoek – 10 jaar ontwikkeling in het rekenwiskundeonderwijs bij de lerarenopleiding basisonderwijs (jrg 39 nr 1, 2019)

Dit is een verslag van de 6e editie van een tweejaarlijks onderzoek naar de studielast en contacttijd voor het vak wiskunde op de lerarenopleiding basisonderwijs. Eerdere onderzoeken in deze reeks toonden aan dat de lerarenopleidingen sterk verschilden. Binnen dit onderzoek konden geen aanwijzingen worden gevonden voor wat bepalend is voor deze verschillen.

Lees verder