Jaargang 23 nummer 5 2004

Ik had niet gedacht dat ik zo’n les zou kunnen geven – Leerzame en uitdagende praktijkervaringen

Op de pabo Edith Stein vroeg Marc van Zanten zich af hoe je eerstejaars studenten kunt motiveren voor rekenen / wiskunde en tegelijkertijd theoretische verdieping kunt stimuleren. De poetsopdracht "Onderwijswerk rekenen / wiskunde" vormde het antwoord.

Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Practica in de lessen rekenen-wiskunde en didactiek op de pabo (jrg 38 nr. 2, 2018)

Wanneer we Freudenthal (1991) volgen en het leren van wiskunde beschouwen als een proces van geleide heruitvinding, moeten we dat ook laten zien in de lerarenopleiding. Wij pleiten in dit artikel voor onderzoekstaken voor studenten die hen in staat stellen wiskundige idee├źn te ontwikkelen, om hen op die manier voor te bereiden op het ondersteunen van kinderen in een vergelijkbaar proces van geleid heruitvinden.

Lees verder
Hoe studenten van de lerarenopleiding basisonderwijs hun leerlingen kunnen aanzetten tot het doordenken van verhoudingsproblemen met behulp van authentieke leeractiviteiten (jrg 38 nr. 2, 2018)

Dit artikel gaat in op het thema van de Grote Rekendag 2019: Verhoudingen, met de mens als referentiemaat.

Lees verder