Weten Jaargang 36 nummer 3 2017

Kinderen die vragen… – Leren in de rekenles

Het is een wijdverbreid misverstand dat kinderen alleen geholpen worden door ze na te laten doen wat wij ze voordoen. Leren heeft met zelf denken te maken, met vrijheid, met zelfvertrouwen en met vragen stellen. Ons rekenonderwijs zou daar ruimte voor moeten bieden. Er gaat veel creativiteit verloren als we niet bereid zijn om de vastomlijnde kaders los te laten.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Ontwikkeling en Onderzoek – Ruim 50 jaar ontwikkeling reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 3, 2020)

De ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs is een product van de tijd. Dat gold voor de periode kort na de 2e wereldoorlog en dat geldt op dit moment. In dit artikel geven de auteurs een overzicht van de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs tussen de jaren vijftig van de vorige eeuw en nu.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Wiskunde is overal (jrg 39 nr. 3, 2020)

Door de samenwerking tussen onderzoekers en professionals in voorschool en onderbouw van de basisschool in de professionele leergemeenschappen (PLG's) binnen het project 'Rekenen op spel' hebben docent-onderzoekers ervaren op welke manier professionalisering op het gebied van wiskundestimulering in de context van spontaan spel op gang komt.

Lees verder