Vanwege het toenemende belang van data in onze samenleving is het belangrijk dat burgers leren geldige inferenties te maken op basis van data. In de voorstellen voor een nieuw rekenen-wiskundecurriculum wordt dan ook voorgesteld om basisschoolleerlingen al kennis te laten maken met redeneren over steekproeven.
Doen
Jaargang 38 nummer 1 2018

Kwartetten in de speelzaal (jrg 38 nr. 1, 2018)
Dit artikel beschrijft de activiteit 'Kwartetten in de speelzaal', waarmee kleuters oefenen met tellen en inventariseren.
Bekijk alle artikelen uit deze editieLerarenopleidingen basisonderwijs zetten de Grote Rekendag in om onderzoekend leren bij studenten te stimuleren (jrg 39 nr 2, 2019)
Lerarenopleiders rekenen-wiskunde willen hun curriculum zo efficiƫnt en effectief mogelijk inrichten voor een optimale voorbereiding van de student op het vak van leraar basisonderwijs. Veel opleiders zien daarbij graag dat hun studenten in aanraking komen met onderzoekend leren in het domein van rekenen-wiskunde. In dit artikel wordt onderzocht hoe lerarenopleiders basisonderwijs de Grote Rekendag in hun curriculum gebruiken om hun studenten te leren hoe ze onderzoekend kunnen onderwijzen.