Weten Jaargang 38 nummer 4 2019
Leren rekenen zonder problemen - Directe instructie - Volgens Bartjens (Treffers, 2019)

Leren rekenen zonder problemen? Directe instructie met uitgewerkte voorbeelden (Jrg. 38 nr. 4, 2019)

In de kerndoelen van het rekenonderwijs lezen we dat de rekenkennis- en vaardigheden in praktische situaties toepasbaar moeten zijn. Die toepasbaarheid wordt echter sterk belemmerd als het onderwijs uitsluitend is gericht op het aanleren van rekentrucjes en procedures zonder inzicht. Directe instructie met uitgewerkte voorbeeldopgaven kan op zich nuttig zijn om begrip en inzicht te bevorderen. Maar dat is vaak niet het geval.

Bekijk alle artikelen uit deze editie
Wilt u dit hele artikel lezen?
Neem een abonnement
Verslag van de 37e Panama-conferentie ‘Rekenen-wiskunde DOEN’ (Jrg 38 nr 5, 2019)
Lees verder
Directe instructie en probleemoplossen op basis van een cognitieve onderwijstheorie (jrg 38 nr 5, 2019)
Lees verder