Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 3 2019 Gratis

Ontwikkeling en onderzoek – Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)

Door: Wijers, M. & Verweij, I.A. (2019).

Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.

De leerkrachten in het Meetkunstproject krijgen nascholing waarin ze onder andere de Meetkunstlessen voorbereiden en nabespreken. De effecten van de nascholing en de lessen worden in het project onderzocht. In dit artikel wordt nagegaan hoe de leerkrachten de nascholing evalueren en wordt de vraag onderzocht welke aspecten van de nascholing leiden tot inbedding van de ideeën in de schoolpraktijk en hoe die inbedding er volgens de leerkrachten uitziet.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(3), 50-54
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en Onderzoek – Ruim 50 jaar ontwikkeling reken-wiskundeonderwijs (jrg 39 nr 3, 2020)

De ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs is een product van de tijd. Dat gold voor de periode kort na de 2e wereldoorlog en dat geldt op dit moment. In dit artikel geven de auteurs een overzicht van de ontwikkeling van het reken-wiskundeonderwijs tussen de jaren vijftig van de vorige eeuw en nu.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek – Wiskunde is overal (jrg 39 nr. 3, 2020)

Door de samenwerking tussen onderzoekers en professionals in voorschool en onderbouw van de basisschool in de professionele leergemeenschappen (PLG's) binnen het project 'Rekenen op spel' hebben docent-onderzoekers ervaren op welke manier professionalisering op het gebied van wiskundestimulering in de context van spontaan spel op gang komt.

Lees verder