Praktijkonderzoek Jaargang 38 nummer 3 2019 Gratis

Ontwikkeling en onderzoek – Meetkunstnascholing, de plek voor ontwikkeling van professionele vaardigheden (jrg 38 nr 3, 2019)

Door: Wijers, M. & Verweij, I.A. (2019).

Het Meetkunstproject richt zich op het versterken van creativiteit door het koppelen van beeldende kunst en het onderdeel meetkunde uit rekenen- wiskunde in lessen. Belangrijk hierbij is de wijze waarop leerkrachten hun leerlingen in deze lessen ondersteunen en motiveren.

De leerkrachten in het Meetkunstproject krijgen nascholing waarin ze onder andere de Meetkunstlessen voorbereiden en nabespreken. De effecten van de nascholing en de lessen worden in het project onderzocht. In dit artikel wordt nagegaan hoe de leerkrachten de nascholing evalueren en wordt de vraag onderzocht welke aspecten van de nascholing leiden tot inbedding van de ideeën in de schoolpraktijk en hoe die inbedding er volgens de leerkrachten uitziet.

Bron: Volgens Bartjens – ontwikkeling en onderzoek, 38(3), 50-54
Bekijk alle artikelen uit deze editie
Ontwikkeling en onderzoek: Rekenen-wiskunde van … tot … (jrg 39 nr. 5, 2020)

In januari 2020 vond de 38e Panama-conferentie plaats. Het conferentiethema 'Rekenen-wiskunde van ... tot ...' verwees naar doorgaande ontwikkelingen op verschillende terreinen die verband houden met het reken-wiskundeonderwijs. Ronald Keijzer en iris Verbruggen doen verslag.

Lees verder
Ontwikkeling en onderzoek: Wiskunde in het nieuws (jrg 39 nr. 5, 2020)

In de eerste bijeenkomsten rekenen-wiskunde van de lerarenopleiding leraar basisonderwijs op Hogeschool iPabo, Amsterdam / Alkmaar is gezocht naar een goede verbinding tussen 2 aspecten van professionele gecijferdheid en didactiek van rekenen-wiskunde, In dit artikel beschrijven de auteurs de opzet en opbrengsten van een serie van 3 bijeenkomsten over 'Wiskunde in het nieuws'.

Lees verder